Practical as a Curricular Component Activities in the Mathematics Degree from the Perspective of Teacher Educators and Teachers Beginning in Basic Education

Keywords: Practice as a Curricular Component. Mathematics Degree. Teacher training. Federal Institutes of Education.

Abstract

This article aimed to investigate which Practice Activities as a Curricular Comonent are experienced by teacher educators and beginning teachers during their academic and/or professional trajectories. The theoretical framework the study is based on focuses on a practice conceptualization that to be inserted in theory, experience or activity applications. A semi-structured interview with 12 teachers, nine of three IF trainers and three beginner teachers, mathematics degree graduates at these institutes, was carried out. Bardin's content analysis, pre-analysis, material exploration and inference assumptions were applied to analyze the data obtained in the interviews. The interviewees understood Practice as a Curricular Component as activities that cam be developed from class simulations, evaluation research methods, problem solving and error analysis discussions, Mathematics Education text reading, didactic material elaboration, classroom observation, basic education school activities, teaching methodologies discussions and basic education school class teaching accompanied by a tutor. In the conclusions, we emphasize that the Practice as a Curricular Component needs to be developed in all subjects of the initial teacher training courses, through activities that focus on theory and practice.

Author Biographies

Lucas Diego Antunes Barbosa, IFNMG Campus Salinas

Doutor em Educação Matemática (PUC-SP). Professor de Matemática do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - Campus Salinas (IFNMG). E-mail: lucasdiegoantunesbarbosa@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4063-6153.

Barbara Lutaif Bianchini, PUC-SP

Doutora em Educação (Psicologia da Educação) (PUC-SP). Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC-SP. E-mail: barbaralb@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0388-1985.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-497, 2008.

BALL, Deborah Loewenberg; FORZANI, Francesca. The Work of Teaching and the Challenge for Teacher Education. Journal of Teacher Education, v. 60, n. 5, p. 497-511, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BONITO, Jorge. Na procura de definição no conceito de atividades práticas. In: IX Simpósio sobre la Enseñanza de la Geología. Universidade de Logroño Espanha, 1996.

BORINI, Rafael Borini Martins Costa. A Prática como Componente Curricular em um curso de licenciatura em Matemática da UTFPR: uma análise na perspectiva da teoria da atividade. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 20 de mai. 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 009/2001.2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em: 15 de jun. 2017.

BRASIL. Parecer CNE/CES 15/2005. 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em: 15 de jun. 2017.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relationships of knowledge of practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, n. 24, p. 249-305, 1999.

CURY, Helena Noronha. Uma proposta para inserir análise de erros nos cursos de formação de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 547-562, 2013.

FIGUEIREDO, Sonner Arfux de. Formação inicial de professores e a integração da Prática como componente curricular na disciplina de matemática elementar. 2015. 285 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de pós-graduação em Educação Matemática Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2015.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Tereza de Carvalho Correa de. O lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? BOLEMA, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013.

GATTI, Bernardete Angelina; NUNES, Marina Muniz Rossa. Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

JAPIASSÚ, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário Básico de Filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação. Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MOREIRA, Plínio Cavalcanti. 3+1 (In) Variantes: Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na Licenciatura em Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 44, p.1137-1150, 2012.

NOGUEIRA, Kely Fabrícia Pereira. A Prática como Componente Curricular nos cursos de Licenciatura em Matemática: entendimentos e alternativas para sua incorporação e desenvolvimento. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2012.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011.

PEREIRA, Patrícia Sândalo. A concepção de prática na visão dos licenciandos em Matemática. 2005, 202 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2005.

PIMENTA, Selma Garrido. O Estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Caderno pesquisa. São Paulo, n. 94, p. 58-73, 1995.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3 e 4, p.5-24, 2006.

ROCHA, Hallayne Nadal Barbosa. A Prática como Componente Curricular na formação inicial do professor de matemática: um olhar na perspectiva da legislação brasileira. 2016. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciência e Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Paraná, 2016.

SÁNCHEZ VÁSQUEZ, Adolfo. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

SILVA, Mirna Ribeiro Lima da Formação de professores nos IFETs: a política educacional e a literatura educacional recente. 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/s/98b4834b40?source=link. Acesso em: 03 de abr. 2021.

SILVA, Márcia Rodrigues Luiz da. A Prática como Componente Curricular via Projeto Integrado de Prática Educativa (PIPE) no ensino de Estatística na universidade: implementação e implicações na formação inicial do professor de Matemática. 2016. 520 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2016.

SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TRIVIÑOS, Augusto Silva. A dialética materialista e a prática social. Movimento. Porto Alegre, v. 12, n. 02, p. 121-142, mai./ago. 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2899/1535. Acesso em: 17 de jan. 2019.

VEIGA-NETO, Alfredo. Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo e pós-modernidade/ GEPCPÓS: concepções sobre a prática. In: MACEDO, Elizabeth; MACEDO, Roberto Sidnei; AMORIM, Antônio Carlos (orgs.). Como nossas pesquisas concebem a prática e com ela dialogam? Campinas, SP: FE/UNICAMP, 2008.

Published
2021-03-31
How to Cite
ANTUNES BARBOSA, L. D.; LUTAIF BIANCHINI, B. Practical as a Curricular Component Activities in the Mathematics Degree from the Perspective of Teacher Educators and Teachers Beginning in Basic Education. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-21, 31 Mar. 2021.