Possibilities of Dialogue between Physical Education and Mathematics through the Development of a Mathematical Modelling Practice
Abstract
This article originated from a research developed in the Professional Master in Mathematics Education, at the Universidade Federal de Ouro Preto, through which 2nd year students in a private school in Minas Gerais, investigated the concepts of combinatorial analysis and its possibilities to analyze the training prescription sheets aiming to minimize the congestion of equipment among the users of the bodybuilding modality, in the training gyms during peak hours. The objective of this article is to present a possibility of dialogue between the fields of physical education and mathematics mediated by a practice of mathematical modelling based on its sociocritical perspective. The methodological approach used was an adaptation of the grounded theory, which guided researchers in the elaboration of data collection instruments, as well as in data analysis and interpretation of the results obtained in this study. Participants used their mathematical knowledge to analyze and elaborate prescription templates for training sheets, enabling the development of criticality and reflection on the practices adopted in the academies regarding the management of training and the quality of service offered by instructors, as well as on the role of mathematics in other fields of knowledge.
References
ALMEIDA, Lourdes Maria Werler; SILVA, André. Por uma educação matemática crítica: a modelagem matemática como alternativa. Educação Matemática Pesquisa, v. 12, n. 2, p. 221-241, 2010.
ARAÚJO, Jussara de Loiola. Uma abordagem sócio-crítica da modelagem matemática: a perspectiva da educação matemática crítica. ALEXANDRIA, v. 2, n. 2, p. 55-68, 2009.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática e a perspectiva sócio-crítica. In: Anais... CD-ROM. II Seminário Internacional de Pesquisas em Educação Matemática (II SIPEM). Santos, SP: SBEM, 2003. pp. 1-13.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática na sala de aula. VIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Recife, PE: Anais... CD–ROM. Recife, PE: SBEM, 2004.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Mathematical modelling in classroom: a social-critical and discursive perspective. ZDM, v. 38, n. 3, p. 293-301, 2006.
BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática. 4ª Ed. São Paulo: Contexto, 2016.
BASTOS, Ticiano Azevedo. Modelagem na educação matemática para o desenvolvimento de conceitos de análise combinatória em uma escola particular no Vale do Rio Doce em Minas Gerais. 2019. 444 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2019.
BASTOS, Ticiano Azevedo; ROSA, Milton. Possíveis olhares para os treinamentos de musculação nas academias mediados pela modelagem matemática. Anais do XIV Encontro Paulista de Educação Matemática – XIV EPEM. São Paulo, SP: Universidade Federal do ABC - UFABC. pp. 1-12.
GENTIL, Paulo. Bases científicas do treinamento de hipertrofia. Rio de Janeiro, RJ: Sprint, 2005.
GLASER, Barney Galland; STRAUSS, Anselm Leonard. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago, IL: Aldine, 1967.
JACOBINI, Otávio Roberto; WODEWOTZKI, Maria Lucia. Uma reflexão sobre a modelagem matemática no contexto da educação matemática crítica. BOLEMA, n. 25, p. 71-88, 2007.
MARTINS, Marlucio de Souza. Educação Física e Educação Matemática na Educação Infantil. 2009. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2009.
MILLES, Matthew B.; HUBERMAN, A. Michael. Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1994.
MIRANDA, Marília Gouvea de. O professor pesquisador e sua pretensão de resolver a relação entre a teoria e a prática na formação de professores. In ANDRÉ, M., ROSA, D. E. G., BEILLEROT, J., SANTOS, L. L. C. P., SOARES, M., MIRANDA, M. G., LÜDKE, M., LIPOVETSKY, N.; LISITA, V. M. S. S. O Papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas, SP: Papirus, 2006. pp. 129-143.
MORGADO, Augusto César; CARVALHO, João Bosco Pitombeira de; CARVALHO, Paulo Cezar Pinto; FERNANDEZ, Pedro. Análise combinatória e probabilidade. Rio de Janeiro, RJ: IMPA, 1991.
ROSA, Milton. Currículo e matemática: algumas considerações na perspectiva etnomatemática. Plures, v. 6, n. 6, p. 91-96, 2005.
ROSA, Milton. A mixed-methods study to understand the perceptions of high school leaders about English Language Learners (ELL) students: the case of mathematics. Tese de Doutorado. College of Education. Sacramento, CA: California State University, Sacramento, 2010.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. A dimensão crítica da modelagem matemática: ensinando para a eficiência sociocrítica. Revista Horizontes, v. 25, n. 2, p. 197-206, 2007.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. A modelagem como um ambiente de aprendizagem para a conversão do conhecimento matemático. Bolema, v. 26, n. 42A, p. 261-290, 2012.
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. São Paulo, SP: Editora Livraria da Física, 2017.
SILVA, Cíntia da; KATO, Lilian Akemi; PAULO, Iramaia Jorge Cabral de. A perspectiva sociocrítica da modelagem matemática e a aprendizagem crítica: possíveis aproximações. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n.1, p. 109-123, 2012.
STRAUSS, Anselm Leonard; CORBIN, Juliete. Basic of qualitative research: grounded theory, procedures and techniques. Newbury, CA: SAGE, 1990.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.