Teacher Formation and the Knowledge (Re)constructed from the Narratives of Science and Mathematics Teachers in Continuing Education

Keywords: Teacher education. Records and interviews. Reflective writing.

Abstract

In this paper, we defend the production of narratives in the context of continuing education as a training tool that enables a reflection about/for/within the pedagogical practice. We aim to identify the teaching knowledge expressed in the narratives in the form of descriptive records and interviews with Science and Mathematics teachers in continuing education who are part of a formative collective, as well as to understand the contributions of the narratives to the formative process of the teacher. To this end, we carried out the Content Analysis of 20 narratives produced by the teachers participating in the training. For the analysis, we established two a priori categories: 1) Continuing Teacher Education: an important element for the teacher education; and 2) Reflections on the teaching practice and the (re)constructed knowledge manifested in the narratives. We evidenced that Continuing Education enabled reflective writing, through which teachers attributed meaning to what was experienced, constituting critical and reflective knowledge, also making it possible to (re)build knowledge in a teacher education movement.

Author Biographies

Rafael Marques Dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, professor da Educação Básica, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo/RS/Brasil. E-mail: rafael.mdossantos@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9073-2085.

Sandra Maria Wirzbicki, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo

Doutora em Educação nas Ciências, professora do curso de Graduação em Ciências Biológicas da Universidade Federal da Fronteira Sul, Realeza/PR e professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo/RS/Brasil. E-mail: sandra.wirzbicki@uffs.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8402-7099.

Danusa de Lara Bonotto, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo

Doutora em Educação em Ciências e Matemática, professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo/RS/Brasil. E-mail: danusalb@uffs.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7774-2251.

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Corte, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: Edufu, 2015. 250 p.

CUNHA, Maria Isabel da. Conta-me agora!: as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo: FE; USP, 23, p. 1-2, jan./dez. 1997.

DEWEY, Jonh. Democracy and education. Old Tappan, N.J: Macmillan, 1961. (Originally published 1916). In: CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: Edufu, 2015. 250 p.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A prática como componente curricular na formação de professores. Educação. Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 203-218, maio/ago. 2011.

GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Investigação-formação-ação em ciências: um caminho para reconstruir a relação entre o livro didático, o professor e o ensino. Curitiba: Prismas, 2013.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Tradução Silvana Cobucci Leite. 9. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.

NÓVOA, António. Vida de professores. 2. ed. Portugal: Ed. Porto, 2007.

NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

PORLÁN, Rafael; MARTÍN, José. El diario del profesor: un recurso para investigación en el aula. Sevilla: Díada, 1997.

REIS, Pedro Rocha dos. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 17-34, jan./dez. 2008.

SOUZA, Eliseu Clementino de. Pesquisa narrativa e escrita (auto)biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUZA, E. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. (org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006. p. 135-147.

TARDIF, Maurice.; LESSARD, Claude.; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

ZABALZA, Miguel Ángel. Diários de aula. Tradução José Augusto Pacheco e José Machado. Porto: Porto Editora, 1994.

ZANON, Lenir Basso. Interações de licenciandos, formadores e professores na elaboração conceitual de prática docente: módulos triádicos na licenciatura de Química. 2003. Tese (Doutorado) – Universidade Metodista de Piracicaba, Unimep, Faculdade de Ciências Humanas, Piracicaba, 2003.

Published
2021-03-25
How to Cite
MARQUES DOS SANTOS, R.; WIRZBICKI, S. M.; BONOTTO, D. DE L. Teacher Formation and the Knowledge (Re)constructed from the Narratives of Science and Mathematics Teachers in Continuing Education. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-23, 25 Mar. 2021.