Paulo Freire and Mathematical Education: Inspirations and Synergies with Mathematical Modeling

Keywords: Modeling, Limit situations, Untested Feasibilities, Utopia, Dialogue

Abstract

The work of Paulo Freire has inspired us and we have focused our research on the investigation of possible links between themes present in his legacy and our conceptions and practices with regard to mathematical education. In this sense, in this article of a theoretical nature and guided by the qualitative paradigm, based on Freire's understanding of utopia, limit situations, untested feasibility, banking education, dialogue, autonomy, research, praxis, incompleteness and permanent formation, we propose to address issues related to our vision of Mathematics Education, relating it to the modeling, an area in which our research are given. Thus, we intend to present possible synergies between Freire's legacy and modeling, and discusses the inspirations that the work of this author may bring new significance to it. Considering the current and urgency of the work of Paulo Freire, with this article we seek to point out, in addition to his contributions to Education, particular issues that favor possible practical and theoretical approaches in relation to Modeling and consequently to some aspects of Mathematical Education.

Author Biographies

Ana Paula dos Santos Malheiros, Universidade Estadual Paulista

Professora Livre-Docente do Departamento de Educação da UNESP, São José do Rio Preto, SP e vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, PPGEM, da UNESP, Rio Claro, SP. Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela UNESP, Rio Claro (2000), mestrado (2004), doutorado (2008) e livre-docência (2019) em Educação Matemática pela mesma instituição. Tem experiência na área de Educação, mais especificamente, Educação Matemática e suas pesquisas têm foco, prioritariamente, em Modelagem Matemática e Formação de Professores, sendo principal aporte teórico Paulo Freire. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Diálogos e Indagações sobre Escolas e Educação Matemática (DIEEM), cadastrado no Diretório de Grupos do CNPq e certificado pela Unesp. E-mail: paula.malheiros@unesp.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6814-6714.

Régis Forner, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC-SP)

Professor Efetivo de Matemática na Escola Estadual Antonio Alves Cavalheiro, em Engenheiro Coelho-SP e Professor Coordenador nesta mesma escola. Supervisor de Ensino da rede municipal de Engenheiro Coelho-SP. Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Rio Claro. São Paulo, Brasil. E-mail: regisforner@uol.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2517-0191

Lahis Braga Souza, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutoranda em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Rio Claro. São Paulo, Brasil. E-mail: bragalahis@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3139-1393.

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Published
2021-06-25
How to Cite
MALHEIROS, A. P. DOS S.; FORNER, R.; SOUZA, L. B. Paulo Freire and Mathematical Education: Inspirations and Synergies with Mathematical Modeling. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-22, 25 Jun. 2021.