Didactic sequences involving the Geogebra software in the teaching of trigonometric functions:

Keywords: Mapping, Software, Geogebra

Abstract

This work aimed to identify and characterize scientific papers that addressed as a theme the use of
didactic sequences involving GeoGebra in the context of the teaching of trigonometric functions in
high school. The method used was the theoretical mapping, based on Biembengut's theoretical
assumptions. For this, the search for productions was carried out in the Google Scholar repository,
using the keywords and boolean operators: “GeoGebra” AND "trigonometric functions". A temporal
filter was applied from 2016 to 2020 and only academic articles published in journals with
QUALIS/CAPES were carried out in the quadrennial 2013-2016 and extracts A1, A2, B1 and B2. From
these inclusion criteria, ten articles were selected and analyzed. As main results, it was identified that
the use of GeoGebra aggregates in the teaching of mathematics, motivating, facilitating and assisting
in learning and that, in general, it is used by students to solve exercises and not for the construction of
materials that help in solving any exercise that relates to the same content. In addition, it is mostly
used in the review of content or through workshops and not for the introduction of the subject.

Author Biographies

Fernanda dos Santos Garcia, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Mestre em Educação em Ciências e Matemática na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Possui graduação em Matemática pela PUCRS (2014). Atualmente é professora - Colégio Salesiano Itajaí. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática.

E-mail: garciafernandasantos@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2035-4151.

Luciano Denardin , Pontifícia Universidade católica do rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2000), mestrado em Engenharia e Tecnologia de Materiais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2004), mestrado profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009) e doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2017) com período sanduíche na Universidade de Santiago de Compostela - Espanha. Atualmente é professor da Escola Politécnica e coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Tem experiência na área de Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências; formação de professores; saberes docentes; epistemologia da ciência.

E-mail: luciano.denardin@pucrs.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8839-2229 .

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Published
2022-12-09
How to Cite
GARCIA, F. DOS S.; DENARDIN , L. Didactic sequences involving the Geogebra software in the teaching of trigonometric functions: . Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-18, 9 Dec. 2022.
Section
Artigos (fluxo contínuo)