Didactic sequences involving the Geogebra software in the teaching of trigonometric functions:
Abstract
This work aimed to identify and characterize scientific papers that addressed as a theme the use of
didactic sequences involving GeoGebra in the context of the teaching of trigonometric functions in
high school. The method used was the theoretical mapping, based on Biembengut's theoretical
assumptions. For this, the search for productions was carried out in the Google Scholar repository,
using the keywords and boolean operators: “GeoGebra” AND "trigonometric functions". A temporal
filter was applied from 2016 to 2020 and only academic articles published in journals with
QUALIS/CAPES were carried out in the quadrennial 2013-2016 and extracts A1, A2, B1 and B2. From
these inclusion criteria, ten articles were selected and analyzed. As main results, it was identified that
the use of GeoGebra aggregates in the teaching of mathematics, motivating, facilitating and assisting
in learning and that, in general, it is used by students to solve exercises and not for the construction of
materials that help in solving any exercise that relates to the same content. In addition, it is mostly
used in the review of content or through workshops and not for the introduction of the subject.
References
BASSO, Marcus. NOTARE, Márcia Rodrigues. Pensar-com Tecnologias Digitais de Matemática Dinâmica. Renote. Porto Alegre. v.13, n.2, 2015. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/61432. Acesso em: 15 dez 2020.
BIEMBEGUT, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educar é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php? option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_ slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 nov 2020.
CHAVES, Eduardo O. C. A Tecnologia e a Educação. 1999. Disponível em: http://smeduquedecaxias.rj.gov.br/nead/Biblioteca/Forma%C3%A7%C3%A3o%20Continuada/Tecnologia/chaves-tecnologia.pdf. Acesso em: 28 nov 2020.
CYSNEIROS, Paulo G. Novas Tecnologias no Cotidiano da Escola. ANPED, 23a. reunião anual, Anais 2000. Caxambu: 2000. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/mc16.PDF. Acesso em: 28 nov de 2020.
GAROFALO, Débora. 7 ações para superar as barreiras da tecnologia na sala de aula. Nova Escola, São Paulo, abril. 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br /conteudo/16974/7-acoes-para-superar-as-barreiras-da-tecnologia-na-sala-de-aula. Acesso em: 28 nov de 2020.
HOHENWARTER, Markus. Geogebra Quickstart: Guía Rápida de Referência sobre Geogebra. Portugal, 2007. Disponível em: https://docplayer.com.br/16183636-Geogebra-quickstart-guia-rapida-de-referencia-sobre-geogebra-www-geogebra-at-autor-markus-hohenwarter-markus-hohenwarter-sbg-ac.html. Acesso em: 28 nov de 2020.
MORAN, José M. Novas tecnologias e o re-encantamento do mundo. Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro, v. 23, n.126, p. 24-26, 1995.
MORAN, Mariana; FRANCO, Valdeni Soliani. O Uso de Tratamentos em Registros Figurais: representações na forma de Material Manipulável, Software e Expressão Gráfica. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 31, p. 1-20, 2020.
MORENO-ARMELLA, Luis;HEGEDUS, Stephen; J;, KAPUT. JamesJ. From static to dynamic mathematics: historical and representational perspectives. Educational Studies in Mathematics. v.68, p. 99-111, 2008.
PAULO, Rosa Monteiro; SHINTANI, Rodolfo Masaichi.UM EPISÓDIO NA EXPERIÊNCIA DE ENSINAR MATEMÁTICA. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 4, p. 273-284, 2017.
PEREIRA, Edcarlos; GUERRA, Ediel Azevedo. UTILIZAÇÃO DE APPLETS NO GEOGEBRA PARA A APRENDIZAGEM DA TRIGONOMETRIA NO ENSINO MÉDIO. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 7, n. 3, p. 53-72, 2016.
PERETTI, Lisiane; TONIN DA COSTA, Gisele Maria . Sequência didática na Matemática. Revista de Educação do Ideau. v. 8, n.17, p. 1-15, 2013. Disponível em: https://www.caxias.ideau.com.br/wp-content/files_mf/8879e1ae8b4fdf5e694b9e6c23ec4d5d31_1.pdf. Acesso em: 28 nov de 2020.
ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.