What makes a mathematics worth taking place in the curriculum of the Mathematics teacher's graduation?
Abstract
In the area of mathematical education, what do you consider essential in an graduate program? Essential: that which can’t be dispensed with, renounced. What mathematics can’t be dispensed with in a mathematics graduate program? An unfolds: what makes a mathematics worthy of having a place in a mathematics graduate curriculum? na occurrence: the mathematics classroom. A statement: the mathematics that happens in the mathematics classroom is indispensable in a mathematics graduate course. A historical path, an accumulated knowledge, a tradition, mathematical knowledge made a reality in experiments in and with the classroom: what mathematics takes place? What education takes place? To make a mathematics that is indispensable strange and to make other indispensable mathematics be invented out of it. How does a mathematics become indispensable? What powers sustain it? What knowledges feed it? What truths are its foundations? What language does it produce?
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Tradução de Alfredo Bosi e Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BACELAR, Kleverton. “A vida como ela é...”: Crítica e Clínica em Nietzsche. Cadernos Nietzsche 1, p. 33-52, 1996.
CAMMAROTA, Giovani; ROTONDO, Margareth Sacramento; CLARETO, Sônia M. Pesquisar Sala de Aula de Matemática: entre banalidades e formação docente. In: Anais Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Foz do Iguaçu: 2018.
CLARETO, Sônia M.; SILVA, Aline A. Quanto de Inusitado Guarda uma Sala de Aula de Matemática? Aprendizagens e erro. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 56, p. 926 - 938, dez. 2016.
DELEUZE, Gilles. Dois Regimes de Loucos. Tradução G, Ivo. São Paulo: Editora 34, 2016.
DELEUZE, Gilles. Lógica dos sentidos. 4. ed. Tradução L.R.S. Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2007.
DELEUZE, Gilles. Crítica e Clínica. Tradução P. P. Pelbart. São Paulo: Editora 34. 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução P.P. Pelbart e J. Caiafa. São Paulo: Editora 34, 1997. v5.
DELEUZE, Gillles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução E.A. Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.
DORE, Lucas E.; CLARETO, Sônia M. Números: a que será que se destina? Currículo e Invenção na Sala de Aula de Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 59, p. 1032-1044, dez. 2017.
MACHADO, Roberto. Nietzsche e a verdade. Rio de Janeiro: Graal. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
PIRES, André M. Metodologia do devir. In: Verbo Divino: letras/Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora – Programa de Pós Graduação. CES/JF, Juiz de Fora, v. 5, n. 9, p. 169 -179. 2006.
ROTONDO, Margareth Sacramento; DUTRA, Leandro Barreto . No desarranjo do arranjo: processos formativos em experimentação com geometrias. Alexandria, Curitiba (SC), v. 11, p. 55-69, 2018.
ROTONDO, Margareth Sacramento. Fazer da matemática problema a ser inventado inventando formação. Educação e Realidade, v. 39, p. 1071-1088, 2014.
ROOS, Ana Paula. Nunca se sabe como alguém aprende.... In: Anais II Colóquio Franco-brasileiro de Filosofia da Educação - O Devir-mestre: entre Deleuze e a Educação, 2004, Rio de Janeiro. CD-ROM, 2004.
SIMONINI, Eduardo; GUIMARÃES, Mirtes A. R. O instante fecundo: ou sobre o tempo, o acontecimento e a aprendizagem. Cadernos de Pesquisa em Educação, n. 45, p. 95-108, 2017.
VEIGA, Ana Lygia Vieira Schil da. Fiar a Escrita: política de narratividade. Exercícios e experimentações entre arte manual e escrita acadêmcia. Um modo de existir em educações inspirado numa antropossofia da imanência. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2015.
VIESENTEINER, Jorge Luiz. Nietzsche e Deleuze: sobre a arte de transfigurar. Discusiones Filosóficas. Año 12 Nº 18, enero – junio, 2011. pp. 187 – 204.
ZOURABICHVILI, François. O Vocabulário de Deleuze. Tradução: Telles, A. Rio de Jarneiro: Ifch-unicamp, 2004.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.