O Caso de uma Matemática que Fala do Corpo que se Olha. Ou, o Corpo que se Olha com a Arte e Fala de Matemática

Keywords: Philosophy of Mathematics, Art and Mathematics, Education, Visuality

Abstract

This article is an exercise in thinking about what constitutes us, a philosophical and critical posture of what we are. Therefore, the objective and material existence of certain rules in which mathematics makes us obey and follow when we participate in a speech is problematized. For that, certain ways of looking at and representing the human body move, discussing a discursive practice in which mathematics appears as content, as a matter of study, as knowledge, as language, as thought, but also as an aesthetic that relates us to the world. So, it is understood that, aesthetically, mathematics also exerts relations of knowledge and power in our training, subjectifying and capturing us, reverberating, perhaps, in an aesthetic of thinking about the world and in the classroom, in which mathematical knowledge stands as a means of talking about things and about them.

Author Biographies

Mônica Maria Kerscher-Franco, Universidade Federal de Santa Catarina

Mônica Maria Kerscher Franco is a doctoral student in Scientific and Technological Education, at the Graduate Program in Scientific and Technological Education (PPGECT) at the Federal University of Santa Catarina. She is a substitute teacher of Mathematics at the State Department of Education of Santa Catarina and head of the Group of Contemporary Studies and Mathematics Education (GECEM).

Cláudia Regina Flores, Universidade Federal de Santa Catarina

Cláudia Regina Flores holds a PhD in Education, Teaching Science and Mathematics, from the Federal University of Santa Catarina – UFSC, having completed a post-doctorate at the State University of North Carolina, United States of America, in 2010, and at the Catholic University of Leuven, Belgium, in 2016. She is a Full Professor at the Department of Teaching Methodology (MEN-CED) and at the Graduate Program in Scientific and Technological Education (PPGECT) at the Federal University of Santa Catarina. Researcher at CNPq and leader of the Group of Contemporary Studies and Mathematics Education, GECEM.

References

BOCHNER, Mel. Mel Bochner. Catálogo da Exposição realizada de 15 de junho a 22 de agosto de 1999. Rio de Janeiro, Centro de Arte Hélio Oiticica, 1999. Disponível em: <https://issuu.com/danowskidesign/docs/ho_mel_pages>. Acesso em: 04 out. 2021.

BORGES, Carolina da Rocha Lima. Sobre o belo na arquitetura clássica. Revista do Curso de Arquitetura e Urbanismo da UCB, v. 1, n. 3, p. 71-83, 2015.

CALADO, Margarida. Desenhar o corpo: uma metodologia de ensino constante na arte Ocidental. In: TAVARES, C. A. (Org.). Representações do corpo na ciência e na arte. Lisboa: Fim de século, 2012. p. 109-124.

CIFUENTES, José Carlos. Uma via estética de acesso ao conhecimento matemático. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 46, p. 55-72, 2005.

DANTE, Luiz Roberto. Teláris matemática, 7º ano: ensino fundamental, anos finais. 3 ed. São Paulo: Ática, 2018.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2. ed. Tradução de Roberto Machado e Luiz Orlandi. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

FLORES, Cláudia Regina. In-fante e profanação do dispositivo da aprendizagem matemática. Perspectivas da Educação Matemática, INMA/UFMS, v. 10, n. 22, seção temática, p. 171-188, 2017.

FLORES, Cláudia Regina, MACHADO, Rosilene Beatriz; WAGNER, Débora Regina. GECEM em montagem ou produzir conhecimento com um grupo que estuda educação matemática. In: Custódio, J. F. et al. (Org.). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT): contribuições para pesquisa e ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, pp. 129-146, 2018.

FLORES, Cláudia Regina; KERSCHER, Mônica Maria; FRANCISCO, Bruno Moreno. Escritas em passagens, investigadores infantes e matemáticas brincantes. Alexandria, Florianópolis, v. 11, n.3, p. 129-142, 2018.

FLORES, Cláudia Regina. História e ensino de Matemática: a fabricação de um corpo proporcional. REMATEC. Revista de Matemática, Ensino e Cultura (UFRN), v. 10, p. 51-63, 2015.

FLORES, Maria Bernadete Ramos. Tecnologia e estética do racismo: ciência e arte na política da beleza. Chapecó: Argos, 2007.

FOUCAULT, Michel. (1984) - O que são as luzes? In: MOTTA, M. B. (Org.). Michel Foucault. Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. (Coleção Ditos & Escritos II). 1ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. p. 335-351.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Volume 1. 1ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FRANCISCO, Bruno Moreno. Um oficinar-de-experiências que pensa com crianças: matemáticas-cubistas, formas brincantes e ex-posições. 2017. 259f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

JIMENEZ, Marc. O que é estética? São Leopoldo, RS: Ed. UNISINOS, 1999.

KERSCHER, Mônica Maria. Uma martemática que per-corre com crianças em uma experiência abstrata num espaço-escola-espaço. 2018. 190f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

KERSCHER, Mônica Maria.; FLORES, Cláudia Regina. Formas matemáticas no olhar sobre o corpo humano: pensamento, técnica, arte e educação. Acta Scientiae, v. 22, n. 1, p. 134-150, 2020.

MACHADO, Rosilene Beatriz; FLORES, Cláudia Regina. O Corpo Despido pelas Práticas de Desenhar: dos usos à disciplinarização do desenho. Bolema. Boletim de Educação Matemática (UNESP. Rio Claro. Impresso), v. 27, p. 255-280, 2013.

MICHAUD, Yves. Visualizações: o corpo e as artes visuais. In: CORBIN, A.; COURTINE, J.; VIGARELLO, G. História do corpo: as mutações do olhar. O século XX. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, v. 3, 2011. p. 541-565.

MORAES, João Carlos Pereira de. Experiências de um corpo em Kandinsky: formas e deformações num passeio com crianças. 2014. 214f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: Estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009a.

RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Editora 34, 2009b.

RITTO, Isabel. AlbretchDürer: um pioneiro da antropometria. In: TAVARES, C. A. (Org.). Representações do corpo na ciência e na arte. Lisboa: Fim de século, 2012. p. 97-107.

ROQUE, Tatiane. História da Matemática – Uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.

SCHUCK, Cássia Aline. Por uma educação matemática com arte: passagens pelo pensamento de Walter Benjamin. 96f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 2021.

SILVA, Jairo José da. Filosofias da matemática. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

SILVEIRA, Ênio. Matemática: compreensão e prática, 7º ano. 5 ed. São Paulo: Moderna, 2018.

TUCHERMAN, Ieda. Breve história do corpo e de seus monstros. Lisboa: Editora Veja, 1999.

Published
2022-08-31
How to Cite
KERSCHER-FRANCO, M. M.; FLORES, C. R. O Caso de uma Matemática que Fala do Corpo que se Olha. Ou, o Corpo que se Olha com a Arte e Fala de Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 38, p. 1-19, 31 Aug. 2022.