Elaboração de Objetivos de Aprendizagem de Matemática a partir do Saeb
Abstract
The objectives were: a) to analyze the descriptive sentences of Saeb Mathematics items; b) elaborate learning goals from descriptive sentences from Saeb Mathematics items; c) categorize learning goals according to cognitive processes, based on Bloom's revised Taxonomy. The categorization of learning goals was carried out according to the BNCC thematic areas and Bloom's Revised Taxonomy. The final number of learning goals developed was 87: (7) statistics and probability, (27) geometry, (7) quantities and measures, (26) numbers and (20) algebra. The classification of learning goals in cognitive processes was: (14) remember, (28) understand, (35) apply and (10) analyze. We found several ambiguous or inappropriately used verbs. In many of these cases, it was necessary to replace these verbs with others that clearly expressed what students should do to solve the problems.
References
ANDERSON, Lorin W. et al. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Harlow: Pearson New International Edition, 2014. 302p.
BARBOSA, Lauren Angela Maria Nogueira. Descrição e medida da competência leitora no ensino fundamental. 2020. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2020.
BIGGS, John; COLLIS, Kevin. Evaluating the quality of learning: the SOLO Taxonomy. New York: Academic Press, 1982. 296 p.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em 8 jun. 2022.
BRASIL. Documentos de referência. Versão 1.0. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Professor Anísio Teixeira. Brasília: Ministério de Educação, 2018. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2018/documentos/saeb_documentos_de_referencia_versao_1.0.pdf>. Acesso em: 4 jun. 2021.
BRASIL. Lei n.º 9.394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 8 jun. 2022.
BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, 26 jun. 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 8 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília: MEC, 2017a. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 28 fev. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Matemática. Brasília. MECSEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf>. Acesso em: 6 ago. 2021.
IRVINE, Jeff. A comparison of revised Bloom and Marzano’s new taxonomy of learning. Research in Higher Education Journal, v. 33, n.p., nov. 2017.
JOLANDEK, Emilly Gonzales; PEREIRA, Ana Lúcia; MENDES, Luiz Otávio Rodrigues. Avaliação em larga escala e currículo: relações entre o PISA e a BNCC. Com a Palavra, o Professor, v. 4, p. 245-268, 2019. Disponível em: <http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/370>. Acesso em: 26 abr. 2021.
MATHIAS, Carlos Eduardo. Resolução de problemas, modelagem matemática e contextualização. Jornal Dá Licença, ano XVII, n. 50, p. 7-9, 2012. Disponível em: <https://app.uff.br/riuff/handle/1/717>. Acesso em: 9 ago. 2021.
MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
OCDE (2017); PISA (2015). Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and collaborative problem solving. Paris: PISA, OECD Publishing, 2017. 262 p. Disponível em: <https://www.oecd.org/education/pisa-2015-assessment-and-analytical-framework-9789264281820-en.htm>. Acesso em: 16 ago. 2021.
OLIVEIRA, Romualdo Portela; ARAUJO, Gilda Cardoso. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, n. 28, p. 5-24, 2005.
POLYA, George. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1978. 179p.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.