Elaboração de Objetivos de Aprendizagem de Matemática a partir do Saeb

Keywords: Mathematics, Learning goals, Elementary school

Abstract

The objectives were: a) to analyze the descriptive sentences of Saeb Mathematics items; b) elaborate learning goals from descriptive sentences from Saeb Mathematics items; c) categorize learning goals according to cognitive processes, based on Bloom's revised Taxonomy. The categorization of learning goals was carried out according to the BNCC thematic areas and Bloom's Revised Taxonomy. The final number of learning goals developed was 87: (7) statistics and probability, (27) geometry, (7) quantities and measures, (26) numbers and (20) algebra. The classification of learning goals in cognitive processes was: (14) remember, (28) understand, (35) apply and (10) analyze. We found several ambiguous or inappropriately used verbs. In many of these cases, it was necessary to replace these verbs with others that clearly expressed what students should do to solve the problems.

Author Biographies

Yasmin Maria Marzano Andrade , Universidade Federal de Ouro Preto

Yasmin Maria Marzano Andrade

Graduada em Pedagogia e mestranda em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

E-Mail: yasminmarzano20@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5957-9334.

Daniel Abud Seabra Matos, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Daniel Abud Seabra Matos

Graduado em Psicologia e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutor em Educação pela UFMG, com período Sanduíche na University of Florida. Professor do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFOP. Coordenador do Núcleo de Avaliação Educacional (NAVE) da UFOP. Editor Associado da revista Estudos em Avaliação Educacional. E-Mail: danielmatos@ufop.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7955-4302.

Carlos Eduardo Mathias Motta, Universidade Federal Fluminense

Carlos Eduardo Mathias Motta

Graduado em Matemática, Mestre em Matemática e Doutor em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor do Departamento de Matemática Aplicada da Universidade Federal Fluminense e Vice-coordenador do Núcleo de Avaliação Educacional (NAVE) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). E-Mail: profcarlosmathias@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7949-2324.

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Published
2022-08-31
How to Cite
ANDRADE , Y. M. M.; MATOS, D. A. S.; MOTTA, C. E. M. Elaboração de Objetivos de Aprendizagem de Matemática a partir do Saeb. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 38, p. 1-26, 31 Aug. 2022.