MATHEMATICS AS AN INSTRUMENT OF POWER AND PROTECTION: SCHOOL EXPERIENCES OF LGBTI+ MATHEMATICS TEACHERS

Keywords: LGBTI teachers of mathematics, School experiences. Math and power, (Auto)biographical narratives

Abstract

As we know and recognize school mathematics as a producer and reproducer of regulatory social norms concerning LGBTI+ people, it is necessary to listen to these voices in order to investigate how the relationship between dissident bodies of gender and sex social norms and mathematics takes place. In view of this, the objective of this article is to analyze (auto)biographical narratives of LGBTI+ mathematics teachers about the relationships established between their school experiences as dissident bodies and mathematics. For this, interviews were carried out, virtually, with six LGBTI+ mathematics teachers from different regions of Brazil. The results point out the discrimination scenarios that were experienced by our collaborators during basic education, evidencing the domain of mathematical knowledge being mobilized as an instrument for respect and protection during this period and bewildering this mobilization that implies a status of power.

Author Biographies

Hygor Batista Guse, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor da Educação Básica na rede municipal de Maricá/RJ. Doutorando em Ensino de Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Federal do Rio de Janeiro. E-mail: hygor.guse@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2052-4998.  

Agnaldo da Conceição Esquincalha, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor do Instituto de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática - PEMAT/UFRJ, com Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação e Ciências e Matemática da UFRRJ. Doutor em Educação Matemática pela PUC-SP, Mestre em Modelagem Computacional pela UERJ e Licenciado em Matemática pela UFRRJ. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PEMAT/UFRJ), Coordenador de Matemática no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na UFRJ e Presidente da Comissão de Orientação e Acompanhamento Acadêmico do Instituto de Matemática da UFRJ. Ex-Diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional Rio de Janeiro (2019-2021). Líder dos Grupos de Pesquisa "TIME: Tecnologias, Inclusão, Matemática e Educação" e "MatematiQueer: Estudos de Gênero e Sexualidades em Educação Matemática", cadastrados no CNPq, e Professor Formador na Licenciatura em Matemática a distância do Consórcio CEDERJ. Foi Professor do Departamento de Matemática da Faculdade de Formação de Professores da UERJ, onde atuou como Coordenador da Licenciatura em Matemática e Professor do Programa de Pós-Graduação em Matemática (PROFMAT/UERJ). Antes disso, foi Professor do Departamento de Matemática da PUC-Rio, Coordenador de Matemática nas Diretorias de Extensão e de Mídias Digitais da Fundação CECIERJ, Professor Pesquisador do Laboratório de Novas Tecnologias de Ensino da UFF, Coordenador de Tutoria do Programa de Formação de Professores de Matemática do Estado de São Paulo e Coordenador Geral de Matemática dos Programas de Formação Continuada da SEEDUC-RJ/CECIERJ. Além disso, foi Professor Substituto nas áreas de Matemática e Educação Matemática na UFRJ, na UERJ e na UFRRJ, além ter sido bolsista de desenvolvimento de projetos em EaD na UNIRIO, e professor na Rede Pública Estadual do Rio de Janeiro. Tem experiência nas áreas de Tecnologias Digitais em Educação Matemática, Educação Matemática Inclusiva e Estudos de Gênero. E-mail: agnaldo@im.ufrj.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5543-6627.

 

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Published
2022-08-31
How to Cite
GUSE, H. B.; ESQUINCALHA, A. DA C. MATHEMATICS AS AN INSTRUMENT OF POWER AND PROTECTION: SCHOOL EXPERIENCES OF LGBTI+ MATHEMATICS TEACHERS. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 38, p. 1-21, 31 Aug. 2022.