O The use of GeoGebra Classroom in elaborating conjectures in the study of trigonometric functions

Keywords: Teaching trigonometry, GeoGebra, Three Worlds of Mathematics

Abstract

In this article, we present the results of a research in which we analyze if and how the use of GeoGebra allows future teachers to elaborate and validate conjectures about the influence of parameters on the behavior of the graph of the cosine function. To this end, a workshop was applied using the Google Meet and GeoGebra Classroom platforms, for undergraduate mathematics students. At the end, the participants evaluated the potentials and limitations involved in the activities by answering an evaluative questionnaire.  The Three Worlds of Mathematics are the theoretical ideas that underlie the analysis of the participants' productions. It was found that GeoGebra helped in the creation of conjectures about the influence of parameters on the domain, image, amplitude, and period of cosines defined by f(x) = cos (x+d). The future teachers were in favor of using technologies and activities such as those applied in the workshop to teach trigonometry.

Author Biographies

Jean Lucas Acelino de Aguiar, IFSP Guarulhos

Possui graduação em Tecnologia em Gestão Financeira pelo Centro Universitário Internacional e cursa Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP - campus Guarulhos. Foi voluntário do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID - CAPES (2019-2020) e professor voluntário de Física do Cursinho Popular Sonia Guimarães no IFSP - campus Guarulhos (2021). Atualmente é bolsista de Iniciação Científica do PIBIFSP Guarulhos. E-mail: jean.lucas@aluno.ifsp.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8988-7677

Roberto Seidi Imafuku, Instituto Federal de São Paulo – IFSP Guarulhos.

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo, Brasil. Docente do Instituto Federal de São Paulo – IFSP Guarulhos.

E-mail: roberto.imafuku@ifsp.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4047-9533.

William Vieira, Instituto Federal de São Paulo – IFSP Guarulhos.

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo, Brasil. Docente do Instituto Federal de São Paulo – IFSP Guarulhos.

E-mail: wvieira@ifsp.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5592-891X.

Emanoel Fabiano Menezes Pereira, Instituto Federal de São Paulo – IFSP Guarulhos.

Doutorando em Matemática pela Universidade Federal do ABC, Brasil. Docente do Instituto Federal de São Paulo – IFSP Guarulhos. E-mail: emanoel.pereira@ifsp.edu.br. ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-6070-6561.

References

BORBA, M. C.; LACERDA, H. D. G. Políticas públicas e tecnologias digitais: um celular por aluno. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 490-507, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. PCN+ Ensino Médio: orientações curriculares complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.

BRAZ, L. H. C.; CASTRO, G. T.; OLIVEIRA, P. M. O GeoGebra no estudo das funções trigonométricas: uma experiência em um minicurso com alunos do 2° ano do ensino médio. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 8, n. 1, p. 70-84, 2019. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/42089/29079>. Acesso em: 28 mar. 2021.

CHINELLATO, T. G. O uso do computador em escolas públicas estaduais da cidade de Limeira/SP. 2014. 104 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/91021>. Acesso em: 28 mar. 2021.

COSTA, F. A.; ALLEVATO, N. S. G. Estudo das funções trigonométricas a partir da teoria da aprendizagem significativa. REVEMOP, v. 1, n. 1, p. 126-142, jan./abr. 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1721/1461>. Acesso em: 29 mar. 2021.

COSTA, N. M. L.; FIGUEIREDO, S. A.; LLINARES, S. Um experimento de ensino sobre periodicidade: fatores relevantes para a aprendizagem. REVEMAT, v. 14, n. 1, p.1-21, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2019.e61915>. Acesso em: 28 mar. 2021.

MORENO-ARMELLA, L.; HEGEDUS, S. Co-action with digital technologies. ZDM Mathematics Education, [s. l.] v. 41, n. 4, p. 505–519, Ago. 2009.

NETO, J. R. D. Registros de representação semiótica e o GeoGebra: um ensaio para o ensino de funções trigonométricas. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – UFSC, Florianópolis, 2010.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Matemática e suas tecnologias. 1. ed. São Paulo: SE, 2011.

TALL, D. O. How humans learn to think mathematically: exploring the three worlds of mathematics. 1. ed. New York: Cambridge University Press, 2013.

Published
2022-11-30
How to Cite
AGUIAR, J. L. A. DE; IMAFUKU, R. S.; VIEIRA, W.; PEREIRA, E. F. M. O The use of GeoGebra Classroom in elaborating conjectures in the study of trigonometric functions. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-20, 30 Nov. 2022.
Section
Artigos (fluxo contínuo)