Tarefas Envolvendo Função Afim em Um Livro Didático: Uma Análise à Luz da Teoria Antropológica do Didático Realizada por Acadêmicos de Licenciatura em Matemática

Keywords: Textbook Analysis, Teachers' education, TAD

Abstract

This text presents different analyzes of tasks involving affine functions presented in a textbook. The analyzes were carried out by the authors of this article and by four groups of students from a licentiate degree in Mathematics within the scope of a pedagogical discipline, in which several concepts were approached with the final objective of allowing students to build a teaching sequence for learning. of a related function in a class of the 1st year of high school. The book was analyzed supported by the Anthropological Theory of the Didactic with the intention of identifying the types of tasks and the suggested techniques for their resolution contemplated in the book, as well those types of tasks that are not present, considering the 'affine function' mathematical knowledge. From the data produced by the academics, we sought to identify the personal relationship of the groups with the textbook and with the mathematical object function, whose reflections revealed that such a relationship is different, both the personal relationship of the authors of this text and that of the groups of academics. It was also identified the need for the teacher to analyze and complement the activities proposed in the textbook used in the classroom, in order to provide the acquisition of the mathematical knowledge in question.

Author Biographies

Francieli Cristina Agostinetto Antunes, Universidade estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2003), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2007) e doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática ? pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná ? Unioeste (2022). Professora Adjunta do Curso de Licenciatura em Matemática da Unioeste campus Cascavel desde 2009. Participa dos seguintes grupos de pesquisa: GEPeDiMa - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da Matemática (Unespar/Campo Mourão); GEPSEM: Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Ensino de Matemática (Universidade Estadual do Paraná - Unespar/Campo Mourão); GEPEDEMI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da Matemática e Educação Matemática Inclusiva - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e do NIPEDICMT - Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa, Ensino e Didática das Ciências, Matemática e Tecnologias - Universidade Federal da Bahia. Participa do GT13: Diferença, Inclusão e Educação Matemática da SBEM (Sociedade Brasileira de Educação Matemática). E-mail: francieliantunes@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5874-9773.

Clélia Maria Ignatius Nogueira, Universidade estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) e Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Licenciada em Matemática pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Tupã (1973), mestre em Matemática pela Universidade de São Paulo (1979) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002). Professora aposentada do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Maringá – UEM, membro do corpo docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática – PPGECEM da Universidade do Oeste do Paraná – Unioeste e do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática – PRPGEM da Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR. Coordenadora adjunta do GT13/SBEM – Grupo de Trabalho Diferença, Inclusão e Educação Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática.

Email: cminogueira@uem.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0200-2061.

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Teoria Antropológica do Didático: metodologia de análise de materiais didáticos. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, [s. l.], v. 42, p. 9-34, nov. 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/283715937_Teoria_Antropologica_do_Didatico_metodologia_de_analise_de_materiais_didaticos. Acesso em: 14 mar. 2019.

BITTAR, Marilena. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetike, [s. l.], v. 25, n. 3, p. 364-387, set-dez. 2017. Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20396/zet.v25i3.8648640. Acesso em: 19 dez. 2021.

CHAACHOUA, Hamid; BITTAR, Marilena. A teoria antropológica do didático: paradigmas, avanços e perspectivas/la théorie anthropologique du didactique: paradigme, avancées et perspectives. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), v. 9, n. 1, 2019. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/297. Acesso em: 20 abr. 2022.

CHAACHOUA, Hamid; COMITI Claude. L’analyse du rôle des manuels dans l'approche anthropologique, ACTES CITAD2, p. 771-789, 2010.

CHEVALLARD, Yves. Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. In: Institut de Recherche mathematiques de Rennes, 1991, fascicule S6 ¨Viéme école d`étéd edidactique des mathematiques et de I´informatique¨ 1991. p. 160-162. Disponível em: http://www.numdam.org/item/?id=PSMIR_1991___S6_160_0. Acesso em: 22 abr. 2022.

CHEVALLARD, Yves. L’analyse des pratiques enseignantes en Théorie Anthropologie Didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. Grenoble, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999. Disponível em: https://revue-rdm.com/1999/l-analyse-des-pratiques/. Acesso em: 01 set. 2020

CHEVALLARD, Yves. Organiser l’etude.1. Structures & fonctions. Actes de la 11 École d’ Été de Didactique dês Mathématiques. France: La Penseé Sauvage, 2002.

CHEVALLARD, Yves. Enseñar Matemáticas en la Sociedad de Mañana: alegato a favor de un contraparadigma emergente. Redimat- Journal Of Research In Mathematics Education, [S.L.], n. 2, p. 161-182, 2013. Hipatia Press. DOI: https://doi.org/10.4471/redimat.2013.26.

MELO, Carlos Ian Bezerra de; LOPES, Tânia Maria Rodrigues; OLIVEIRA, João Luzeilton de. Análise crítica do processo de escolha do livro didático de Matemática na EEF José Jucá, no município de Quixadá-CE. Revista Thema, v. 14, n. 4, p. 100-113, 2017.

ROMANO, Geane de Oliveira; SCHIMIGUEL, Juliano; FERNANDES, Marcelo Eloy. Uma revisão bibliográfica e pesquisa sobre livros didáticos de matemática, tecnologia e ensino de geometria no ensino fundamental e médio. REnCiMa, v. 10, n. 4, p. 212- 226, jul. 2019.

Published
2022-12-21
How to Cite
ANTUNES, F. C. A.; NOGUEIRA, C. M. I. Tarefas Envolvendo Função Afim em Um Livro Didático: Uma Análise à Luz da Teoria Antropológica do Didático Realizada por Acadêmicos de Licenciatura em Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-20, 21 Dec. 2022.
Section
Artigos (fluxo contínuo)