A discussion on Mathematics teacher educators' knowledge

Keywords: Mathematics Education, Model of Semantic Fields, Teacher education, Epistemology

Abstract

The aim of this paper is analyses how researches on Model of Semantic Fields (MSF) constitutes the object "teacher educators' knowledge". Previous research has evidenced the existence of a teacher education project in the productions of the research group Sigma-t. This project, assuming a posture based on the theoretical model proposed by the same group, emphasizes changes in teacher education both in its practical and theoretical aspects. These changes, as I will show, are based on an understanding of what “knowledge” is, and how it can be “shared”. In this article, guided by a new question, which is, which knowledge is needed by teacher educators if the theoretical assumptions of the MCS are assumed? I analyze the education proposal again, focusing on its epistemological aspects. The procedures assume a qualitative character in an investigation of a theoretical nature corroborating the way of proceeding proper to the MSF. 9 articles published since 2012 were analyzed. In the analysis, I show that the researches do not constitute the “teacher educators’ knowledge” as object. Based on the legitimacy produced in the analysis, I show the necessary assumptions for the teacher educators who assumes a posture that corroborates the analyzed theoretical perspective.

Author Biography

João Pedro Antunes de Paulo, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) campus de Rio Claro, com mestrado também em Educação Matemática pela mesma instituição. Professor do magistério superior no câmpus Marabá da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa). Tem experiência profissional na docência em Educação Básica, Educação Técnica e Tecnológica e Ensino Superior. Atuou como professor substituto na Universidade Federal de Goiás, Regional Jataí, como professor bolsista na Unesp Rio Claro e como professor substituto no câmpus Rio do Sul do Instituto Federal Catarinense. No campo investigativo, seu interesse se concentra na Filosofia da Educação Matemática e na Formação de Professores. Faz parte dos grupos de pesquisa FEM /UNESP, FAEM/ UFMS, NEPEMP/ IFC e da Rede de Pesquisa e Desenvolvimento em Educação Matemática Sigma-t. E-mail: paulojpa@unifesspa.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7054-9328

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Published
2022-12-14
How to Cite
PAULO, J. P. A. DE. A discussion on Mathematics teacher educators’ knowledge. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 39, p. 1-21, 14 Dec. 2022.
Section
Formação de Professores e o Modelo dos Campos Semânticos: inter. possíveis