Currículo e Formação Matemática: disputas na Licenciatura em Matemática

Keywords: Curriculum, Mathematics Teachers Training, Model of Semantic Fields, Legitimacy

Abstract

This article presents part of a PhD Thesis, and aims to discuss and problematize the curriculum and mathematical training of the Mathematics Degree. For this, we seek from the studies of curriculum theories (traditional, critical and post-critical) and teacher training, through the perspective of the Model of Semantic Fields, to understand and problematize mathematical training, as well as the relevance of some mathematical disciplines and the power relations and disputes involved in the Mathematics Degree. Finally, we point out some ways to restructure the courses and provide adequate training for Mathematics teachers in Basic Education, based on the differentiation of Mathematics for the mathematician and the Mathematics for the Mathematics teacher.

Author Biographies

Laís Cristina Viel Gereti, Sem vínculo no momento

Laís Cristina Viel Gereti - Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora substituta do Departamento de Ciência Exatas e Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - Blumenau). E-mail: laisgereti@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5258-2757

 

Angela Marta Pereira das Dores Savioli

Angela Marta Pereira das Dores Savioli - Doutora em Matemática pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL). E-mail: angelamarta@uel.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5624-6398.

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Published
2022-12-14
How to Cite
GERETI, L. C. V.; SAVIOLI, A. M. P. DAS D. Currículo e Formação Matemática: disputas na Licenciatura em Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 39, p. 1-20, 14 Dec. 2022.
Section
Formação de Professores e o Modelo dos Campos Semânticos: inter. possíveis