A Geometria no ENEM: reflexões sobre Avaliação Educacional e o Ensino de Matemática em uma Perspectiva Crítica

Keywords: Geometry, ENEM, Curriculum, Critical Mathematics Education

Abstract

In this paper, is made an analysis of the Geometry’s questions of the Mathematics and its Technologies exams of the National Secondary Education Examination (ENEM) during the period from 2010 to 2020, permeating discussions about the development of abilities and competencies, to achieve the objectives of investigating the recurrence of the specific contents of this knowledge in ENEM and analyzing if there is an agreement between the reference’s matrix of tests and the documents that regulate high schools curricula. Through the analysis, we concluded that there is a prevalence of themes related to plane and spatial geometry, quantities and measures and skills related to solving problems, corroborating with the curricula, in addition to the relationship between the statements and different contexts, but is still necessary to ensure that there is a mobilization of concepts in the classroom from the tests, intertwining curriculum and assessment.

Author Biographies

Ana Clara Almeida dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Mestranda em Educação na UEFS, membro do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Educação Matemática: Investigação, Criticidade e Ação (POLEMICA) e professora da Educação Básica. Feira de Santana, BA, Brasil.

E-mail: anaalmeida998@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2612-9705.

 

Maria de Lourdes Haywanon Santos Araújo, Universidade Estadual de Feira de Santana

Professora Doutora Titular do Departamento de Educação e Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Coordenadora do Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Educação Matemática: Investigação, Criticidade e Ação (POLEMICA), Coordenadora do Programa de Extensão Laboratório Multidisciplinar das Licenciaturas (LAMULI).  Feira de Santana, BA, Brasil.

 E-mail: lore@uefs.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6068-2168.

References

AGUIAR, Márcia Angela da Silva. Relato da resistência à instituição da BNCC pelo Conselho Nacional de Educação mediante pedido de vista e declarações de votos. In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. p. 8-22.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC. Versão entregue ao CNE em 03 de abril de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc-etapa-ensino-medio. Acesso em: 24 jan. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 438, de 28 de maio de 1998. Brasília, DF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de referência ENEM. Brasília, DF: MEC, 2009. Disponível em: http://portal.Inep.gov.br/matriz-de-referencia. Acesso em: 24 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Provas e gabaritos. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/Inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/ENEM/provas-e-gabaritos. Acesso em: 24 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCNs+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF, 2002. 144 p.

CALDATTO, Marlova; PAVANELLO, Regina. Um panorama histórico do ensino de geometria no Brasil: de 1500 até os dias atuais. Quadrante, [s. l.], v. 24, n. 1, p. 103-128, 2015. Disponível em: https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/63. Acesso em: 10 ago. 2020.

CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

KRAWCZYK, Nora et al. O ensino médio no Brasil. 2009. São Paulo : CENPEC, 2009. Em questão, v.6

MACEDO, Elizabeth. “A base é a base”. E o currículo o que é?. In: AGUIAR, Márcia Angela; DOURADO, Luiz Fernandes (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018, p. 29-33.

MILITÃO, Silvio César Nunes. Ideário Neoliberal e reformas educativas na América Latina: a centralidade da avaliação educacional. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, São Paulo, v. 5, 2005, p. 1-8.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre, Artmed, 1999.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema-Boletim de Educação Matemática, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.

Published
2022-12-09
How to Cite
SANTOS, A. C. A. DOS; ARAÚJO, M. DE L. H. S. A Geometria no ENEM: reflexões sobre Avaliação Educacional e o Ensino de Matemática em uma Perspectiva Crítica. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-20, 9 Dec. 2022.
Section
Artigos (fluxo contínuo)