Tarefas exploratórias para o ensino de potenciação: manifestações do pensamento algébrico a partir de uma Investigação Baseada em Design

Abstract

The aim of this paper is to analyze manifestations of algebraic thinking of students in the 6th year of Elementary School when performing an exploratory task that aims to promote the construction of the potentiation operation. Assuming that working with patterns and generalization is central to the development of algebraic thinking, exploratory tasks were selected that allow students to recognize a pattern of growth and reach a close or distant generalization. The analyzed data were produced by audio recording of three classes based on Exploratory Teaching to introduce potentiation in the 6th year of Elementary School through an exploratory task. In the data analysis, it was possible to notice that the students reached a close generalization, as they discovered the next terms of the numerical sequence involving recursive relations, but they did not reach a distant generalization. We conclude that the task allows us to discuss the importance of power notation when writing large numbers.

References

BLANTON, Maria.; KAPUT, James. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, v. 36, n. 5, p. 412–446, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CANAVARRO, Ana Paula. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, v. 16, n. 2, p. 81-118, 2007.
FELTES, Rejane Zeferino. Análise de erros em potenciação e radiciação: um estudo com alunos de ensino fundamental e médio. 2007. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação Em Ciências e Matemática Pontifícia, Universidade Católica do Rio Grande Do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil, 2007.
KIERAN, Carolyn. Algebraic thinking in the early grades: What is it? The Mathematics Educator, v. 8, n. 1, p. 139-151, 2004.
LINS, Romulo Campos.; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. 7. ed. Campinas: Papirus, 2001.
MELO, Marcela Camila Picin. A Resolução de Problemas: Uma Metodologia Ativa no Ensino de Matemática para a Construção dos Conteúdos de “Potenciação e Radiciação” com Alunos do Ensino Fundamental. 2020. 194f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR. 2020.
OLIVEIRA, Hélia; MENEZES, Luís. CANAVARRO, Ana Paula. Conceptualizando o ensino exploratório da Matemática: Contributos da prática de uma professora do 3.º ciclo para a elaboração de um quadro de referência. Quadrante, Vol. XXII, Nº 2, 2013.
PAIAS, Ana Maria. Diagnóstico dos erros sobre a operação potenciação aplicado a alunos os Ensinos Fundamental e Médio. 2009. 218f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, São Paulo, 2009.
PAIAS, Ana Maria. Obstáculos no Ensino e na Aprendizagem do Objeto Matemático Potência. 2019. 308f. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, São Paulo, 2019.
PIMENTEL, Teresa; VALE, Isabel. Os padrões e o raciocínio indutivo em matemática. Quadrante, Vol. XXI, Nº 2, 2012.
PONTE, João Pedro. Gestão curricular em Matemática. In GTI (Ed.), O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005, p. 11-34.
PONTE, João Pedro. Números e Álgebra no currículo escolar. In VALE, I.; PIMENTEL, T.; BARBOSA, A.; FONSECA, L.; SANTOS, L.; CANAVARRO, A. P. (Orgs.), Números e Álgebra na Aprendizagem da Matemática e na Formação de Professores. Porto: SEM/SPCE, 2006, p. 5-27.
PONTE, João Pedro. Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: PONTE, J. P. (Org.), Práticas profissionais dos professores de Matemática. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014, p.13-27.
PONTE, João Pedro et al. Investigação Baseada em Design para Compreender e Melhorar as Práticas Educativas. Quadrante, v. 25, n. 2, p. 77-98, 2016.
SANTOS, Neusa de Oliveira. O Ensino de Potenciação por atividades. 2017 (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Pará, Belém, 2017.
VALE, Isabel. As tarefas de padrões na aula de Matemática: Um desafio para professores e alunos. Interacções, Campo Grande, 20, p.181-207, 2012.
Published
2023-05-13
How to Cite
ELIAS, H. R.; VIEL GERETI, L. C.; PERES DA SILVA MARTELOZO, D.; PEREZ FELÍCIO DA SILVA, S. P. Tarefas exploratórias para o ensino de potenciação: manifestações do pensamento algébrico a partir de uma Investigação Baseada em Design. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 42, p. 1-21, 13 May 2023.
Section
Tarefas Matemáticas e a Aprendizagem Profissional Docente na Formação Inicial e