Perspectivas da Decolonialidade e Descolonização no Ensino de Matemática: uma Revisão Sistemática da Literatura
Abstract
This article carried out a Systematic Review involving "decoloniality", "decolonization" and "mathematics teaching", developing a qualitative analysis of the results and whose goals is to promote an initial vision about productions involving decoloniality and mathematics teaching and their gaps - complementing a previous Bibliometric Review. 17 articles were selected, splited into four thematic groups: Curriculum; Ethnomathematics and Interculturality; Languages and Teaching-Learning Propositions. The productions involving these themes are recent and poorly explored - demonstrating a great potential for deepening. The materials produced address conflicts and tensions issues between knowledge and disputed territories, demonstrate concern with emancipatory teaching, bringing along other mathematics education trends as allies to this process.
References
CAPES. Portal de Periódicos da Capes. Disponível em: https://www-periodicos-capes-govbr.ezl.periodicos.capes.gov.br. Acesso em: 08 out. 2022.
COSTA, Claudio Fernandes da. Ubiratan D`Ambrosio e a Decolonialidade na Etnomatemática. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 18, n. Edição Esp, p. e021037, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18id597. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/597.
DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, p, 24-32, 2005. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/lander/pt/lander.html.
GERDES, Paulus. Pitágoras Africano: Um estudo em cultura e educação matemática. Lulu, Morrisville. 2011.
GIRALDO, Victor; FERNANDES, Filipe Santos. Caravelas à Vista: Giros Decoloniais e Caminhos de Resistência na Formação de Professoras e Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 12, n. 30, 2019. DOI: 10.46312/pem.v12i30.9620. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9620
JANUARIO, Gilberto. Agência, affordance e a relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 27, n. 3, p. 1055–1076, 2020. DOI: 10.14393/ER-v27n3a2020-12. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54598.
MATOS, Diego; GIRALDO, Victor; QUINTANEIRO, Wellerson. Por Matemática(s) Decoloniais: vozes que vêm da escola. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 35, n. Bolema, 2021 35(70), p. 877–902, maio 2021. DOI: 10.1590/1980-4415v35n70a15. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/QgtVSW8WMR833G4qWtySDhG/?lang=pt#.
MIGNOLO, Walter. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, p. 33-49, 2005.
MIGNOLO, Walter. Desafios Decoloniais Hoje. Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu/PR, 1(1), p. 12-32, 2017.
NETO, João Colares da Mota. Por uma Pedagogia Decolonial na América Latina: Convergências entre a Educação Popular e a Investigação-Ação Participativa. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 84, p. 01-21, 2018.
OLIVEIRA, Gerson Pastre de; ALMOULOUD, Saddo Ag; MANRIQUE, Ana Lucia. Editorial - Número Temático 2020 - Metodologia de Pesquisa em Educação Matemática: rumos e perspectivas. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.22, n.3, pp. 1-8, 2020. DOI: 10.23925/1983-3156.2020v22i3p001-008. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/52163.
OLIVEIRA, Maria Aprecida Mendes; MENDES, Jackeline Rodrigues. Formação de professores Guarani e Kaiowá: interculturalidade e decolonialidade no ensino de matemática. Zetetike, Campinas, SP, v. 26, n. 1, p. 167–184, 2018. DOI: 10.20396/zet.v26i1.8650893. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650893.
PAZ, João Paulo Oliveira da; SEGADAS-VIANNA, C.; LIMA, C. Educação especial e inclusiva na formação de professores que ensinam matemática: uma revisão sistemática. Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 7, n. 17, p. 143–164, 2022. DOI: 10.23864/cpp.v7i17.772. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/772.
PINTO, Thiago Pedro; SOUZA, Luzia Aparecida; SILVA, Carla Regina Mariano. Movimentos político-epistêmicos na produção de histórias da formação de professores de Matemática em Mato Grosso do Sul. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 5, p. 1–23, 2021. DOI: 10.26843/rencima.v12n5a04. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p 107-130.
RAMOS, Altina; FARIA, Paulo M.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em ciências da educação. Rev. Diálogo Educ., Curitiba , v. 14, n. 41, p. 17-36, abr. 2014 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2014000100002&lng=pt&nrm=iso.
RODRÍGUEZ, Milagros Elena. A desassociação da biopolítica para a revinculação na Educação Matemática Decolonial Transcomplex. Educação Matemática Debate, Montes Claros (MG), v.4, n.10, e202057, p. 1-19, 2020.
ROSA, M.; SACHET, B.. Movimento de Decolonialidade de Gênero nas Aulas de Matemática: o trabalho com Tecnologias Digitais (TD). Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 35, n. Bolema, 2021 35(71), p. 1246–1274, set. 2021. DOI: 10.1590/1980-4415v35n71a02. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/JmTSSWhCnzvXHNmK9MKcdNR/abstract/?lang=pt#.
SANTOS, Eliane Costa. Colonialidade X Decolonialidade do saber: Um diálogo com a Etnomatemática. 2022 (1h42min56s). Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-cW8LN2WUUg. Acesso em 03/2022.
SANTOS, Eliane Costa. As Ticas da Matema de Algumas Etnias Africanas: Suporte Para a Decolonialidade do Saber. Revista ABPN, 2018.
SANTOS, Eliane Costa ; CAETANO, Samora . Jogo Mancala De Guiné Bissau Em Diálogo Com A Etnomatemática: um dos caminhos para decolonialidade do saber. Matemática e Ciência: construção, conhecimento e criatividade , v. 2, p. 39-57, 2019.
SANTOS, Mariana Fernandes dos; SOUZA, Maicelma Maia. Pedagogia ou Pretagogia? Movimentos de sentidos no discurso pedagógico em um curso de licenciatura em Matemática. Revista Espaço Acadêmico, n. 207, 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/43017/751375138055.
XXXX, XXXXX. 2022.
SILVA, Getulio Rocha; FARIAS, Luiz Marcio Santos. Indagando a “História única” no ensino de frações por meio do olho de Hórus, um Deus do Kemet. ODEERE, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 151-166, 2021. DOI: 10.22481/odeere.v6i2.9877. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/9877.
SILVA, José Nogueira da; SANTOS, Adriana Cavalcanti dos; CUSATI, Iracema Campos. Família Mancala: Potencialidades dos Jogos Africanos Para o Desenvolvimento do Conhecimento Matemático. Imagens da Educação, v. 10, n. 3, p. 96-111, 2020.
SILVEIRA, Bruna Pontes da; LOURENÇO, Julio Omar da Silva; MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto. Educação decolonial: uma pauta emergente para o ensino de Ciências e Matemática. Cadernos CIMEAC, Uberaba- MG, v. 11, n. 1. 2021. DOI: 10.18554/cimeac.v11i1.5357. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/5357.
TAMAYO, Carolina; MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline. Caminhos investigativos nas relações entre Educação (matemática), Linguagem e Práticas Culturais . Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 25, n. 3, p. 588–608, 2018. DOI: 10.14393/ER-v25n3a2018-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45950.
TAMAYO-OSORIO, Carolina; MARIM, Marcia Bento. Possibilidade de efeitos de sentido da atitude terapêuticodesconstrucionista em pesquisas da/na educação(matemática). Comunicación en el XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, Brasil. 2016.
TRÓPIA, Flávia; FURTADO, Karen Coutinho Campos. “Afinal, o Ensino Médio serve pra quê?”: uma discussão sobre o conhecimento e o ensino de matemática na Educação Básica e no Ensino Superior. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 35, 2022. DOI: 10.22456/2595-4377.120033. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/120033.
VIANA, Bruna Leticia Nunes; SANTOS, João Ricardo Viola dos. Processos de produção de significados em uma sala de aula: feminismos, matemáticas, violências e produções outras. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática , [S. l.], v. 6, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38734.
WALSH, C.; OLIVEIRA, L. F.; CANDAU, V. M. Colonialidade e Pedagogia Decolonial: Para Pensar uma Educação Outra. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. v. 26, n. 83, p. 1-16, 2018.
ZANLORENZI, M. A.; OLIVEIRA, A. M. Educação Matemática em territórios contestados: um currículo diferenciado para as ilhas do litoral do Paraná. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.19, n.3, pp. 209-229. 2017. DOI: 10.23925/1983-3156.2017v19i3p209-229. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/33087.
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.