Teacher learning experiences in the collaborative management of mathematics teaching-learning based on exploratory tasks

  • Dario Fiorentini Universidade Estadual de Campinas
  • Alex Henrique Alves Honorato Universidade Estadual de Campinas
  • Andrey Patrick Monteiro De Paula Universidade Federal do Norte do Tocantins
Keywords: Teaching-Learning Management., Exploratory Tasks., Teacher who Teaches Mathematics., Algebraic Thinking., Number Sense.

Abstract

The aim of this study is to describe and understand how teachers collaboratively learn to manage mathematics teaching-learning based on exploratory tasks, with colleagues and university professors as collaborators, and what they learn in this context. The research follows the qualitative paradigm, adopting the Dialogical Narrative Analysis (DNA) to produce a holistic and diachronic understanding of the teachers' participation and learning movement in two teaching management experiences based on exploratory tasks, which have as their object of study their own practice, one in a collaborative group context and the other in a Lesson Study context. The analysis materials were: narratives written by participating teachers; students' resolutions; and audio recordings. The ADNs, when analytically and interpretively narrating the teaching experiences, highlighted the rich processes of teaching learning and also their results, that is, the learning or the production of professional teaching knowledge.

Author Biographies

Dario Fiorentini, Universidade Estadual de Campinas

Doutor em Educação pela Universidade de Campinas
(Unicamp). Docente aposentado da Faculdade de Educação da Universidade de Campinas (Unicamp), atuando nos cursos de mestrado e doutorado do PPGE e do PECIM. Pesquisador do CNPq/PQ-1B. Coordenador dos Grupos de Pesquisa Prática Pedagógica em Matemática (Prapem) e Grupo de Sábado
(GdS). E-mail: dariof@unicamp.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5536-0781.

Alex Henrique Alves Honorato, Universidade Estadual de Campinas

Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de São José do Rio Preto, Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP, Campus de Rio Claro, e Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Possui experiência com: Educação Básica (Ensino Fundamental, Ensino Médio, Educação Integral e Integrada, EJA), Educação Superior e Educação a Distância. Atualmente, é Professor Temporário de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus de São Paulo, e é membro dos grupos Prática Pedagógica em Educação Matemática (PraPEM-UNICAMP), Grupo de Sábado (GdS) e Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologia (GPEMATEC-IFSP).

 E-mail: alex_unesp2010@hotmail.com . ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5455-7416 .

Andrey Patrick Monteiro De Paula, Universidade Federal do Norte do Tocantins

Andrey Patrick Monteiro de Paula é licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA) e discente do Programa de Graduação em Educação – Doutorado, da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha - Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia. É professor da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Centro de Educação, Humanidades e Saúde de Tocantinópolis/TO, atuando no curso de Licenciatura em Pedagogia desde o ano de 2014.

E-mail: andrey.dpaula@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2724-4844 .

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Published
2023-08-07
How to Cite
FIORENTINI, D.; HONORATO, A. H. A.; DE PAULA, A. P. M. Teacher learning experiences in the collaborative management of mathematics teaching-learning based on exploratory tasks. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 42, p. 1-30, 7 Aug. 2023.
Section
Tarefas Matemáticas e a Aprendizagem Profissional Docente na Formação Inicial e