Percepção de alunas do 7º ano do Ensino Fundamental em aulas de Matemática no contexto de uma turma predominantemente composta por meninos
Abstract
Supported by the ideas of theorists in the fields of Gender and Sexuality Studies and Mathematics Education, we aim to investigate how three girls, in a 7th grade class of Elementary School, composed mostly of boys, feel about Mathematics seen at school and the future possibilities that this discipline may offer them. The investigation took place through semi-structured interviews with the students and the Mathematics teacher of the class. We concluded this study noting that this scenario does not have propitious aspects to become effective as a democratic space and, above all, one that welcomes students in terms of their mathematical learning. We consider it relevant and necessary to carry out similar research, with the intention of understanding the role of other subjects, in addition to girls, in the constitution of the scenario of mathematics classes, seeking necessary changes to such educational environments.
References
BARBOSA, Lucas Alves Lima. Masculinidades, feminilidades e educação matemática: análise de gênero sob ótica discursiva de docentes matemáticos. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 42, n. 3, p. 697-712, 2016b. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/120640/117722. Acesso em: 13 ago. 2023.
CANTAL, Amanda; PANTOJA, Glauco. Mulheres no curso de Licenciatura Integrada em Matemática e Física da Universidade Federal do Oeste do Pará: mapeando trajetórias sob a perspectiva de gênero. Gênero na Amazônia. Belém, n. 15, p. 120-132, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/generoamazonia/article/view/13271/9212. Acesso em: 13 ago. 2023.
CARMO, João dos Santos; FERRAZ, Ana Cláudia Toledo. Ansiedade relacionada à matemática e diferenças de gênero: uma análise da literatura. Psicologia da educação. São Paulo, n. 35, p. 53-71, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752012000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 ago. 2023.
GUTSTEIN, Eric. Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for social justice. New York: Routledge, 2006.
HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 15. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos tempos, 2021.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
MENDICK, Heather. A beautiful myth? The gendering of being/doing ‘good at maths’. Gender and Education. [s.l.], v. 17, n. 2, p. 203-219, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/44188388_A_beautiful_myth_The_gendering_of_beingdoing_'good_at_maths'. Acesso em: 13 ago. 2023.
SKOVSMOSE, Ole. Students foregrounds: hope, despair, uncertainty. Pythagoras. [s.l.], v. 33, n. 2, p. 1-8, 2012. Disponível em: https://pythagoras.org.za/index.php/pythagoras/article/view/162/180. Acesso em: 13 ago. 2023.
SKOVSMOSE, O. Entering landscapes of investigation. In: PENTEADO, M. SKOVSMOSE, O. (ed.). Landscapes of investigation: contributions to critical mathematics education. Edição digital. Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2022. p. 1-20.
SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Conceitos de gênero e Educação Matemática. Bolema. Rio Claro, SP, v. 22, n. 32, p. 29-45, 2009. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2071. Acesso em: 23 ago. 2023.
Copyright (c) 2024 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.