O Raciocínio Funcional de um Aluno do Ensino Fundamental com Síndrome de Down

  • Lilian Ramos da Silva Universidade Estadual de Santa Cruz https://orcid.org/0000-0001-9491-3270
  • Sandra Maria Pinto Magina Universidade Estadual de Santa Cruz
Keywords: Exploratory study. Down's Syndrome. Functional Reasoning. Sequence in Pattern. Early Years.

Abstract

This article is an investigation into the functional reasoning of a student with Down's Syndrome (DS), who attends elementary school in Ilhéus-BA. The study aims to investigate the elements of functional reasoning presented by this student when dealing with situations of patterns in sequence, as well as identifying the circumstances in which and how it is presented. This is an exploratory study that used the Piagetian clinical method to collect data. Activities with increasing and repetitive sequences of two to three elements were used in three environments: Paper & Pencil, Manipulative Material and Body Movement. Among the results found, we highlight the presence of functional reasoning when the student dealt with sequence activities with two elements, both in repetitive and increasing sequences and in the following contexts: MC and MM.

Author Biography

Sandra Maria Pinto Magina, Universidade Estadual de Santa Cruz

PhD em Educação Matemática pela University of London, Pós-Doc pelas Universidade de Lisboa (2006)
e de Salamanca (2019), professora titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC-BA)

References

CASTRO, Antonilma Santos Almeida; PIMENTEL, Susana Couto. Síndrome de Down: desafios e perspectivas na inclusão escolar. In: DÍAZ, F., et al., (Orgs). Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em: . Acesso em: 16 out. 2023.
PIAGET, Jean. A representação do mundo na criança: com um concurso de onze colaboradores/ Jean Piaget. Trad. Adail Ubirajara Sobral (colaboração de Maria Stela Gonçalves). – Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2005.
PONTE, João Pedro da; BRANCO, Neusa.; MATOS, Ana. Àlgebra no Ensino Básico. Ministério da Educação de Portugal, 2009.
RADFORD, Luis. Elementos de una teoría cultural de la objetivación. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, Special Issue on Semiotics, Culture and Mathematical Thinking, p. 103-129, 2006.
RODRIGUEZ, Bárbara Denicol do Amaral; MENEGHETTI, Cynthia Maria Schneider; POFFAL, Cristiana Andrade. Sequências numéricas, 2017. Disponível em: https://lemas.furg.br/images/seq2311.pdf. Acesso em: 27 out. 2022.
SCHLIEMANN, Analucia Dias.; CARRAHER, Davi William.; BRIZUELA, Bárbara. M. Bringing out thealgebraic character of arithmetic: From children’s ideas to classroom practice. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
SILVEIRA, Alda Carina Ferreira da. Síndrome de Down: educação diferenciada, 2012. Dissertação (Mestrado em Ciências daEducação) – Escola Superior de Educação Almeida Garrett, Lisboa – Portugal. Disponível em: https://recil.ensinolusofona.pt/handle/10437/3243. Acesso em: 16 out. 2023.
VALE, Isabel; PIMENTEL, Tereza; ALVERENGA, Dina; FÃO, António. Uma proposta didática envolvendo padrões - 1º e 2º ciclos do ensino básico. Programa de Formação Contínua em Matemática para Professores do 1º e 2º Ciclos do Ensino Básico da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo; Viana do Castelo: ESE/IPVC, 2011
VIEIRA, Fabiana dos Santos. O raciocínio funcional na Educação Infantil: um estudo exploratório. 129f. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Estadual de Santa Cruz, Bahia, Brasil. Disponível em: http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/202011526D.pdf. Acesso em: 27 out. 2022.
VIEIRA, Fabiana dos Santos; MAGINA, Sandra Maria Pinto. A Early Álgebra no currículo da educação infantil: uma análise dos documentos nacionais e internacionais. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 81-98, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.5070. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5070. Acesso em: 29 out. 2022.
YOKOYAMA, Léo Akio. Matemática e Síndrome de Down. Rio de Janeiro: Ciência Moderna Ltda, 2014
Published
2024-12-03
How to Cite
RAMOS DA SILVA, L.; MARIA PINTO MAGINA, S. O Raciocínio Funcional de um Aluno do Ensino Fundamental com Síndrome de Down. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 48, p. 19, 3 Dec. 2024.