The Mathematics Textbook as a Mechanism for In/Exclusion of Persons With Disabilities

  • Cíntia da Silva Mascarin Secretaria Municipal de Educação de Fátima do Sul-SEMECT
  • José Wilson dos Santos Universidade Federal da Grande Dourados-UFGD
Keywords: Mathematics Education, Government, Standardization processes

Abstract

This article is intended for the analysis of illustrations and guidelines present in the mathematics textbook as regards the representation of the person with disabilities. To this end, we take as our contribution the foucaultian theorizations, on the artisanal construction of normality. Through a cartographic practice, we followed the lines of a collection of mathematics textbooks intended for Elementary Education I. The data point to a mode of representation of the person with disabilities that suggest more an adjustment to the norms imposed by the National Program of the Educational Book than a possible search for the inclusion of this population. More than that, we highlight a process of in/exclusion, an exclusive inclusion, whose subtlety cannot hide the stereotype of the person with disabilities as a minor subject, invisible, incapable, far from the normality curve instituted and therefore seen as abnormal.

Author Biographies

Cíntia da Silva Mascarin , Secretaria Municipal de Educação de Fátima do Sul-SEMECT

Secretaria Municipal de Educação de Fátima do Sul-SEMECT. E-mail: cintia-mascarim@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1160-0397.

José Wilson dos Santos, Universidade Federal da Grande Dourados-UFGD

Universidade Federal da Grande Dourados-UFGD. E-mail: josewsantos@ufgd.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7410-7252.

References

BRASIL. Decreto nº 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Presidência da República. Casa Civil. Brasília, 2004.

DANTE, Luiz Roberto. Ápis matemática, 1º ano: ensino fundamental, anos iniciais. 3. Ed. São Paulo: Ática, 2017.

FOUCAULT, Michel. História da Loucura na Idade Clássica. São Paulo: Perspectiva, 1978.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade – curso no Collège de France (1975-1976). Tradução de Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FOUCAULT, Michel. Os Anormais. Curso no Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 39. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília/DF: Inep, 2014.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília/DF: Inep, 2021.

KASTRUP, Virgínia. O Funcionamento da Atenção no Trabalho do Cartógrafo. Psicologia & Sociedade, n. 19, jan./abr. 2007.

LOPES, Maura Corcini; RECH, Tatiana Luiza. Inclusão, biopolítica e educação. Revista Educação (Porto Alegre, impresso), v. 36, n. 2, p. 210-219, maio/ago. 2013.

LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Eli Henn. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). PNLD 2019: Matemática – guia de livros didáticos. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2018. 236 p.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático PNLD 2019. Brasília: MEC, 2017.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Ficha de avaliação PNLD, Bloco 6 – Princípios Éticos e Marco Legal. Brasília: MEC, 2020a.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Ficha de avaliação PNLD, Bloco 4. Critérios Específicos do Livro do Estudante – Matemática. Brasília: MEC, 2020b.

SANTOS, José Wilson dos. SILVA, Marcio Antonio da. Relações de poder na idealização de livros didáticos de Matemática. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, p. 250-272, jan./abr. 2019. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12274. Acesso em: 20 dez. 2023.

SANTOS, José Wilson dos. Corredores e Porões: uma análise das relações de poder na constituição dos livros didáticos de Matemática. Curitiba: Appris, 2021.

SANTOS, José Wilson dos; SILVA. Marcio Antonio da. Pluriforme e Multidirecional: relações de

poder e a constituição de livros didáticos de matemática. Bolema, Rio Claro, v. 35, n. 71, p. 1275-1293, dez, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/gHg4svwX4xnhSFP4QdFdSLt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 jan. 2023.

VEIGA-NETO, Alfredo José da. Educar como arte de governar. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 1, pp. 5-13, Jan/Jun 2011.

Published
2024-05-24
How to Cite
DA SILVA MASCARIN , C.; WILSON DOS SANTOS, J. The Mathematics Textbook as a Mechanism for In/Exclusion of Persons With Disabilities. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 46, p. 1-20, 24 May 2024.