"The lens! What lens, people?": confronting sexism in the training of mathematics teachers

confronting sexism in the teacher training of teachers and mathematics teachers

Keywords: Gender, sexism, Teacher training, Mathematics

Abstract

This article is an unfolding of a completed master's research, located in the field of Mathematics Education. This research focuses on the gender dimension in the initial training of teachers. Thus, the objective is to analyze discursive appropriations of undergraduate students in the development of a way of looking at Mathematics issues, from the perspective of gender. In a qualitative research, the corpus of analysis was defined as information produced in an initial questionnaire, ten focus group meetings and individual interviews with six students. Based on the analysis of this material, it was noted that the students and the students built a lens through which they revealed that they saw sexism in Mathematics questions. As a result, this process showed that it is possible to think of alternatives in the initial training of Mathematics teachers to confront sexism in future teaching practice.

Author Biographies

Luiza Borges, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Licenciatura de Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (2018), foi bolsista pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) em Matemática. Desenvolveu um projeto em 2018 abordando a temática estatística com a violência de gênero, na perspectiva feminista. Abordando a subnotificação dos dados, referente violência contra as mulheres. Foi membro do grupo de Estudos GECI -"Corpo e Interseccionalidade", desde 2020. É mestre pelo Programa de Mestrado Acadêmico em Educação Matemática, pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Atualmente faz doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Faz parte do grupo de pesquisa História da Educação Matemática em Pesquisa (HEMEP). Onde o interesse de pesquisar é sobre o gênero na educação matemática.

André Augusto Deodato , UFOP

Possui graduação em Matemática (licenciatura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010), mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais(2012) e Doutorado em Educação pela mesma Faculdade. Realizou estágio de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PEMAT) na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2024). É membro do grupo pesquisa intitulado "Teoria Histórico Cultural da Atividade na Educação" (CHATER/UFMG). Liderou o referido grupo de 2019 até 2023. Também é membro do grupo de pesquisa intitulado "Núcleo de Estudos Tempos, Espaços e Educação Integral" (NEEPHI/UNIRIO). Ademais, lidera o grupo de pesquisa intitulado "Coletivo Educação Integral e(m) Atividades Matemáticas" (CEIAM/UFOP). Atuou como professor de Matemática no Centro Pedagógico (CP/EBAP/UFMG) de 2012 até 2019. Atualmente é professor do Departamento de Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto e atua como docente permanente no Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da mesma universidade.

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Published
2024-11-01
How to Cite
BORGES, L.; DEODATO , A. A. "The lens! What lens, people?": confronting sexism in the training of mathematics teachers . Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 47, p. 1-19, 1 Nov. 2024.
Section
Debates contemporâneos sobre Gêneros (e/,) Sexualidades e Educação Matemática