5, 6, 7, 8... from ballroom dance floors to mathematics textbooks: ways to build the female body

Keywords: Gender, Mathematics, Ballroom Dancing

Abstract

This text aims to question the neutrality of two tools for subjectfying female bodies: ballroom dance floors and mathematics textbooks. Such tools make up non-formal and formal teaching spaces and, thus, give clues about a mode of existence that is desired to be produced that meets a current capitalist model. To produce data, a survey of research on ballroom dancing and gender and mathematics and gender textbooks was carried out. After reading the research, fragments were selected to describe subjectivized female bodies. Based on feminist theories and concepts from the philosophy of difference, it was concluded that the concept of neutrality needs to be detached from such tools to open up spaces for other modes of existence for female bodies.

Author Biographies

Débora Pacheco, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Pós-doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Paraná (UFPR). E-mail: debora.rpacheco@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1051-3403

Carolina Polezi, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). E-mail: carolinapolezi@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4932-2540

Elenilton Vieira Godoy, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Docente do Departamento de Matemática (DMAT), do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Paraná (UFPR). E-mail: elenilton@ufpr.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8081-5813

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Published
2024-11-01
How to Cite
PACHECO, D.; CAROLINA POLEZI; ELENILTON VIEIRA GODOY. 5, 6, 7, 8... from ballroom dance floors to mathematics textbooks: ways to build the female body. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 47, p. 1-20, 1 Nov. 2024.
Section
Debates contemporâneos sobre Gêneros (e/,) Sexualidades e Educação Matemática