Integrating Digital Technologies and Gamification: A Proposal and Its Challenges!
Abstract
This article presents a section of a Master’s research study aimed at analyzing the process of integrating Digital Technologies (DT) into the high school mathematics curriculum through gamification. The research was conducted during the first semester of 2021 with a first-year high school class in a public school in Mato Grosso do Sul, Brazil, amidst the pandemic period. The study employed a qualitative approach, which involved the creation of lesson plans and materials for gamifying the subject, conducting lessons, and analyzing the data produced. The analysis was guided by studies on gamification and the integration of DT into the curriculum. Results indicate that DT were successfully incorporated into the mathematics curriculum experienced by the students in the class studied, both in the delivery of virtual lessons and in the execution of gamified activities exploring mathematical concepts.
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
BLAUTH, Ivanete Fátima; SCHERER, Suely. Formação De Professores Para Integração De Tecnologias Digitais Ao Currículo: Uma Narrativa E Muitas Ações. Revista e-Curriculum, [s. l.], v. 18, n. 4, p. 1748–1770, 2020.
BUSARELLO, Raul Inácio. Gamification: princípios e estratégias. São Paulo: Pimenta Cultural, 2016.
CALDAS, Janini Gomes. GAMIFICAÇÃO EM AULAS DE MATEMÁTICA: um processo de integração de tecnologias digitais ao currículo. 2022. 179 f. Dissertação - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4631. Acesso em: 15 set. 2024.
EUGÊNIO, Tiago. Aula em Jogo: Descomplicando a Gamificação para Educadores. São Paulo: Évora, 2020.
KAPP, Karl. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer, 2012.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. São Paulo: Papirus, 2003.
MAO, Ramón Escontrela; CASAS, Lily Stojanovic. A integração das TIC na educação: notas para um modelo pedagógico pertinente. Revista Pedagogia, Caracas, v. 25, n. 74, pág. 481-502, 2004. Disponível em: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922004000300006&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 15 out. 2024.
MCGONICAL, Jane. A realidade em jogo: porque os games nos tornam melhores e como eles podem mudar o mundo. Trad. Eduardo Rieche. Rio de Janeiro: Best Seller, 2012.
PAPERT, Seymour. A Máquina das Crianças: Repensando a Escola na Era da Informática. Trad. Sandra Costa. Porto Alegre: Artmed, 2008.
RODRIGUES, Alessandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Currículo, narrativas digitais e formação de professores: experiências da pós-graduação à escola. Revista Portuguesa de Educação [online]. 30 (jan-jun), 2017. pp. 61-83. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37451307004.pdf. Acesso em: 19 out. 2024.
SALVAT, Begoña Gros. El ordenador invisible: Hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza. Editoria Gedisa, Barcelona, 2000.
SÁNCHEZ, Jaime. Integración Curricular de Tics Concepto Y Modelos. Revista Enfoques Educacionales, [s. l.], v. 5, n. 1, 2003. Disponível em: https://enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/REE/article/view/47512. Acesso em: 7 set. 2024.
SCHERER, Suely; SCHMITT, Giovana Ersching. Educação A Distância: Formação Continuada e Prática de Professores. In: Anais do X Congresso Nacional de Educação, 2011, Curitiba. X Congresso Nacional de Educação, 2011.
SCHERER, Suely. Integração de tecnologias digitais ao currículo dos anos iniciais do Ensino Fundamental: quais os desafios? In: SCHERER, Suely. Tecnologias digitais no currículo dos anos iniciais: Relatos de práticas em uma escola. Campo Grande: Life Editora, 2019. p. 11-16.
SCHERER, Suely.; BRITO, Glaucia da Silva. Integração de tecnologias digitais ao currículo: diálogos sobre desafios e dificuldades. Educar em Revista, [s. l.], v. 36, p. e76252, 2020.
SHELDON, Lee. The Multiplayer Classroom: Designing Coursework as a Game. Boston, 2. ed. New York: CRC Press, 2012.
TONÉIS, Cristiano Natal. Os Games na Sala de Aula: Games na Educação ou a Gamificação da Educação? São Paulo: Editora Bookess, 2017.
VALENTE, José Armando. Informática na educação: confrontar ou transformar a escola. Perspectiva, [s. l.], v.3, n. 24, p. 41–49, 1995.
ZICHERMANN, Gabe; CUNNINGHAM, Christopher. Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. Califórnia: O’Reilly Media, 2011.
Copyright (c) 2024 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.