The Conceptions of Teachers of Other Subjects on the Teaching and Learning of Mathematics

  • Amal Rahif Suleiman EE "Monsenhor Gonçalves"
Keywords: Basic Education Teachers. Conceptions. Mathematics Education. Interdisciplinarity.

Abstract

This paper examines the conceptions of teachers of subjects in the Basic Education curriculum, except Mathematics. We aim at reflecting on their conceptions regarding the teaching and learning of Mathematics and its connection with other disciplines. We also aim at providing resources for Mathematics Education, planning changes in teaching practice, through the eyes of the Other, which can reduce difficulties and improve school performance. Our results show that teachers have a utilitarian vision of Mathematics, assuming it, in general, as an auxiliary tool in their respective subjects as well as in the future life of the students. Additionally, these teachers consider interdisciplinary and area work important, although recognizing the existence of difficulties in carrying out this undertaking. This research contributes to reflect that, although mathematics plays a highly significant role in the practical applications, it has its form and content built by reasoning, and this feature cannot be neglected.

Author Biography

Amal Rahif Suleiman, EE "Monsenhor Gonçalves"

PEB II das redes estadual e municipal de São José do Rio Preto - São Paulo - Matemática (Aposentada).

Mestra em Educação Escolar - UNESP/FCLAR- Araraquara - SP. ORCID:https://orcid.org/000-0002-3669-6332.

References

BACHELARD, Gaston. A Formação do Espírito Científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução: Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Zahar, 1996.

BICALHO, Lucinéia Maria; OLIVEIRA, Marlene. Aspectos Conceituais da Multidisciplinaridade e da Interdisciplinaridade e a Pesquisa em Ciência da Informação. In: Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 16, n. 32, p.1-26, 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2011v16n32p1/19336>. Acesso em 06 Jul. 2017.

BISCONSINI, Vilma Rinaldi; PAVANELLO, Regina Maria. Concepções de Matemática do Aluno Concluinte do Ensino Médio: Considerações Iniciais. In: VII Encontro Nacional de Educação Matemática – SBEM. Recife, 2004. Disponível em: <http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/03/PO41405021934.pdf>. Acesso em 31 Mai. 2020.

BRASIL, MEC – Ministério da Educação – Secretaria de Educação Fundamental – Parâmetros Curriculares Nacionais – Matemática – 1ª a 4ª Séries. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL, MEC – Ministério da Educação – Secretaria de Educação Fundamental – Parâmetros Curriculares Nacionais – Matemática – 5a a 8a Séries. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL, MEC – Ministério da Educação – Secretaria de Educação Média e Tecnológica – Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMT, 1999.

CORTELLA, Mário Sérgio. A Escola e o Conhecimento. São Paulo: Cortez, 1998.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. A História da Matemática: Questões Historiográficas e Políticas e Reflexos na Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções & Perspectivas. São Paulo: UNESP, p. 97-115, 1999.

DOMINGUES, Ivan. Conhecimento e Transdisciplinaridade II: aspectos metodológicos. DOMINGUES, Ivan (Org.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?id=ZvHgARlP2fIC&pg=PR2&lpg=PR2&dq=domingues+(2005)+Conhecimento+eTransdisciplinaridade&source=bl&ots=Nik14rNY85&sig=5coK1iMidm_mviX-kaaH48vjjZY&hl=pt-BR&sa=X&ved=0ahUKEwjVw5OXvrvUAhWGEpAKHVODCowQ6AEIKTAB#v=onepage&q=domingues%20(2005)%20Conhecimento%20eTransdisciplinaridade&f=false>. Acesso em 13 Jun. 2017.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 1995.

FIORENTINI, Dario. Alguns Modos de Ver e Conceber o Ensino da Matemática no Brasil. In: Zetetiké. n.55, p.1-38, 1995.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Um ensaio sobre as concepções de professores de Matemática: possibilidades metodológicas e um exercício de pesquisa. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.34, n.3, p.495-510, set./dez. 2008.

HUME, David. Investigação sobre o Entendimento Humano. In: Os Pensadores, v. XXIII. São Paulo: Abril S.A. Cultural e Industrial, p.127-198, 1973.

LAVINNE, Christian, DIONNE, Jean. A Construção do Saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACHADO, Nilson José. Matemática e Realidade: Análise dos Pressupostos Filosóficos que Fundamentam o Ensino da Matemática. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.

MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. Tradução: SILVA, Catariana Eleonora F. da; SAWAYA, Jeanne. Revisão: CARVALHO, Edgard de Assis. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2002.

MORON, Cláudia Fonseca; BRITO, Márcia Regina F.de. Atitudes e Concepções dos Professores de Educação Infantil em relação à Matemática. In: BRITO, Márcia Regina F.de (Org.). Psicologia da Educação Matemática: teoria e pesquisa. Florianópolis: Insular, 2001, p.263-277.

PONTE, João Pedro da. Professores da Matemática: Das Concepções aos Saberes Profissionais. Universidade de Lisboa. Conferência Plenária. In: Actas do IV Seminário de Investigação em Educação Matemática, Ponta Delgada, Açores (pp. 59-80),1993. Lisboa: APM. Disponível em: <http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-pt/92-Ponte(Ericeira).pdf>. Acesso em: 25 Jun. 2017.

SANTOS, Cícero Inacio dos; OLIVEIRA, Paulo César. Avaliação Externa em Matemática: análise de teses e dissertações que abordam conteúdos matemáticos. In: Revista Brasileira de Iniciação Científica - RBIC. Itapetininga, v.7, n.3, p.36-55, abr./jun.,2020. Disponível em: <https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1478/1236>. Aceso em: 05 Jun. 2020

SILVA, Jair Militão; FURLANETTO, Ecleide Cunico. A Presença da Interdisciplinaridade em Documentos Oficiais Produzidos pelos Órgãos Normativos e Gestores dos Sistemas Escolares. In: Revista e-Curriculum. Programa de Pós-Graduação: Currículo – PUC SP. V.7, N.2, 2011, p.1-40. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/6808>. Acesso em: 25 Ago. 2017.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.

TEIXEIRA, Hélio. O que é Transdisciplinaridade? In: Ciências da Aprendizagem. 2015. Disponível em: <http://www.helioteixeira.org/ciencias-da-aprendizagem/o-que-e-transdisciplinaridade/>. Acesso em 05 Jun. 2020.

THOMPSON, Alba Gonzales. A relação entre concepções de matemática e de ensino de matemática de professores na prática pedagógica. 1984. Tradução: MELO, Gilberto F. A. de; GONÇALVES, Tadeu Oliver. Revisão: MORAES, Maria Aparecida C. R. T.; MIGUEL; Antonio. In: Revista Zetetiké. CEMPEM – FE/EDUCAÇÃO – UNICAMP. V.5 – Nº 8 – Jul/Dez/1997. p.11-44(Primeira Parte: 11-28). Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646845/1376>. Acesso em: 02 Jun. 2017.

Published
2020-06-12
How to Cite
SULEIMAN, A. R. The Conceptions of Teachers of Other Subjects on the Teaching and Learning of Mathematics. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 32, p. 1-25, 12 Jun. 2020.