Analysis of the Parameters of Mathematical Items in the view of the Classical Test Theory (CTT) and the Item Response Theory (IRT)
Abstract
This article aims to analyze the parameters of mathematics items practiced in external evaluations, based on the assumptions of CTT and IRT. The methodological procedure used included bibliographic research and documentary research elements, as an analysis of items from the 5th year of elementary school published in a pedagogical bulletin was carried out. Among the parameters studied, the item's ability to discriminate stand out, the ability to answer it and the probability of correct answer given by respondents with low ability. In the analyzes, we considered unidimensionality and local interdependence precepts, respondent's ability and discrimination, difficulty and bisserial coefficient indices. We noticed that the procedures originating from CTT and IRT enable the student's proficiency identification, since it is possible to establish a relationship between the probability of a student correctly answering an item and his/her abilities in the evaluated knowledge area.
References
ANDRADE, D. F.; TAVARES, H. R.; VALLE, R. C. Teoria da resposta ao item: conceitos e aplicações. Associação Brasileira de Estatística. São Paulo: SINAPE. 2000.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Relatório SAEB 2017. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Brasília: MEC/SEF, 2019.
CAED – Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação. Guia de elaboração de itens: Matemática. Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF. Juiz de Fora: CAED, 2008.
CEARÁ. Secretaria da Educação Básica. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (SPAECE): Relatório Pedagógico – Análise de itens de matemática. Fortaleza: SEDUC/CESGRANRIO, 2005.
______. Secretaria da Educação Básica. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (SPAECE): Relatório Técnico-Pedagógico de matemática. Fortaleza: SEDUC/CESGRANRIO, 2006.
______. Secretaria de Educação Básica. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará: SPAECE 2006: Relatório Técnico-Pedagógico de matemática. Fortaleza: SEDUC; Rio de Janeiro: Fundação CESGRANRIO, 2007.
______. Secretaria de Educação Básica. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará: Boletim de gestão escolar. Juiz de Fora: CAEd/UFJF, 2012.
______. Secretaria de Educação Básica. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará: Boletim SPAECE 2018 – Relatório executivo. Juiz de Fora: CAEd/UFJF, 2019.
COELHO, E. C. Teoria da resposta ao item: desafios e perspectivas em exames multidisciplinares. Tese (Doutorado em Ciências). Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2014
COUTO, G.; PRIMI, R. Teoria de Resposta ao Item (TRI): conceitos elementares dos modelos para itens dicotômicos. Boletim de Psicologia, 2011, v. LXI, n. 134: p. 1-15. 2011.
CUNHA, D. A. A teoria de resposta ao item na avaliação em larga escala: um estudo sobre o Exame Nacional de Acesso do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT). Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada – IMPA, Rio de Janeiro, 2014.
FREITAS, L. C. de. Responsabilização, meritocracia e privatização: conseguiremos escapar ao neotecnicismo. Trabalho apresentado no III Seminário de Educação Brasileira, Cedes-Unicamp, 28 fev. a 01 mar. Campinas, 2011.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
KLEIN, R. Alguns aspectos da teoria de resposta ao item relativos à estimação das proficiências. Revista Ensaio: Avaliação Política Pública em Educação. 2013, v. 21, n. 78, p. 35-56. 2013.
LORD, F. M. Uma teoria das pontuações dos testes. Monografia psicométrica, v. 7, 1952.
MENDONÇA. J. Análise da eficiência de estimação de parâmetros da TRI pelo Software ICL. Dissertação (Mestrado em Estatística). Universidade Federal de Lavras – MG. Lavras, 2012.
MOREIRA JUNIOR, F. J. Aplicações da teoria da resposta ao item (TRI) no Brasil. Biometric Brazilian Journal, Jaboticabal, v. 24, n. 4, p.137-170, 2010.
PASQUALI, L. TRI – Teoria de Resposta ao Item: Teoria, Procedimentos e Aplicações. v. 1. Brasília: Editora Appris, 2018.
PASQUALI, L.; PRIMI, R. Fundamentos da Teoria da Resposta ao Item – TRI. Avaliação Psicológica, v. 2. p. 99-110. 2003.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, F. E. F. Teoria de Resposta ao Item (TRI) em avaliações de matemática na EEM Professor Gabriel Epifânio dos Reis. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT). Universidade Federal Rural do Seminário – UFERSA, Mossoró, 2015
SILVA, J. A.; BELLEMAIN, P. B.; BORBA, R. E. S. E. Análise de Itens da Provinha Brasil de Matemática referentes a Grandezas e Medidas. Perspectivas da Educação Matemática. Seção Temática. INMA/UFMS. v. 9, n. 21, p. 724-743. 2016.
SANTOS, M. J. C.; ORTIGÃO, M. I. R. Tecendo redes intelectivas na Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: relações entre currículo e avaliação externa (SPAECE). Revista REMATEC. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN: EDUFRN – Editora da UFRN, n. 22, p. 59-72, 2016.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
TAVARES, C. Z. Teoria da Resposta ao Item: uma análise crítica dos pressupostos epistemológicos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 56-76, jan./abr. 2013.
Copyright (c) 2020 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.