Licensing Mathematics Students: Intertwining Desire and Research Pre-ProjectLicensing Mathematics Students: Intertwining Desire and Research Pre-Project

Abstract

Doing research requires choosing one option and consequently rejecting several other possibilities. It is desire (ROLNIK, 2011) that propels us to this decision making. We are agents (DELEUZE; GUATTARI, 2011) for themes that we had access to through classes, books, conversations, films, videos, among others and / or coming from our brands (ROLNIK, 2011). In the midst of subjectivation processes (FOUCAULT, 2012) we observed 100 pre-research projects for undergraduate mathematics students, aiming to reflect and make some conjectures about what could have caused these choices. When answering the question related to the most frequent themes, we observed that they are related to their experiences, even if the research, as a whole, is going beyond their comfort zone.

Author Biography

Simone Moura Queiroz, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação Matemática pela UNESP/Rio Claro. Professora Adjunta de Matemática Licenciatura da UFPE/Caruaru. Docente permanente do PPGECM. Líder do Grupo de Pesquisa Diferença. E-mail: simone.mqueiroz@ufpe.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3878-4619

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais - PCN – Brasília: MEC, 1998.

CARRAHER, Terezinha; CARRAHER, David; SCHLIEMANN, Ana Lúcia. Na vida dez, na escola zero. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

DELEUZE, Gille; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? 3. ed. São Paulo: 34, 2010.

DELEUZE, Gille; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia. vol. 2. 2. ed. São Paulo: 34, 2011.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Aurélio. 4. ed., rev. e ampl. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade e política. 3. ed. Tradução Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

PELBART, Peter Pál. Elementos para uma cartografia da grupalidade. In: SAADI, Fátima; GARCIA, Silvana. Próximo ato: Questões da teatralidade contemporânea. São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

QUEIROZ, Simone Moura. Movimentos que permeiam o devir professor de matemática de alguns licenciandos. 2015. 208f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.

QUEIROZ, Simone Moura. Caso sabrina: quando a cartografia atinge uma marca. Anais VIII EPBEM... Campina Grande: Realize Editora, 2014. Disponível em:https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/9708 . Acesso em 14 de abr.2021.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: UFGRS, 2011.

SILVA, Brenda Daniele Souza. A subjetivação no processo de elaboração do TCC. 2017. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) - Licenciatura em Matemática, CAA, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2017.

VEIGA-NETO, Alfredo José. Foucault e a educação. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published
2021-05-05
How to Cite
QUEIROZ, S. M. Licensing Mathematics Students: Intertwining Desire and Research Pre-ProjectLicensing Mathematics Students: Intertwining Desire and Research Pre-Project. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-14, 5 May 2021.