(Not so) docile bodies
the rock and the “undisciplined” and “uncivilized” youth
Abstract
The rock and counterculture youth bodies became leading figures in the years post WWII. They reached that position in despite of all the coercion and censorship methods implemented by the disciplinary techniques and civilizing processes of the modern western society. Our article aims to discuss that process, verifying how general behavior, including movements and gestures, as well as ideas and representations of rock, constituted an ideal path to release accumulated social tensions.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, L. M. B. de. Corpo civilizado, corpo reencantado: o moderno e o alternativo nas representações do corpo. Motriz, Rio Claro, v. 5, p. 7-9, 1999.
BIAGI, Orivaldo Leme. A Contracultura e o Rok'nRoll: A Relação dos Movimentos de Contestação Social e a Música Jovem dos Anos 60 e 70. MOMENTUM, v. 1, n. 7, p. 163-184, 2009.
CÉSAR, M. R. de Assis. Da adolescência em perigo à adolescência perigosa. Educar em Revista, Curitiba, v. 15, p. 10-18, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.187
CHACON, Paulo. O que é rock? São Paulo: Brasiliense, 1982.
COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva: EDUSP, 1989.
Conflitos e loucuras entre os jovens nas exibições do filme Rock around the clock. Folha da Noite, 02 out. 1956. Disponível em: http://almanaque.folha.uol.com.br/ilustrada_02out1956.htm. Acesso em: 01 jun. 2020.
DINIZ, S. C. Desbundados & Marginais: MPB e contracultura nos anos de chumbo (1969-1974). Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: ZAHAR, 1990.
ENCARNAÇÃO, P. G. da. Cabeludos e guedelhudos: o rock no Brasil e em Portugal e sua recepção na imprensa (1970/1985). Artcultura, Uberlândia, v. 17, n. 31, 2015.
ENCARNAÇÃO, P. G. da. Rock cá, Rock lá: A produção roqueira no Brasil e em Portugal – 1970/1985. São Paulo: Intermeios, 2018.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1987.
JACQUES, Tatyana de Alencar. Comunidade rock: visões de mundo e categorias musicais. Música e Cultura, n. 5, 2009.
MERHEB, Rodrigo. O fantasma da eletricidade: Bob Dylan, o fim do rock and roll e o nascimento do rock moderno. In: SOUSA, Rainer Gonçalves (org.). Nas trilhas do rock: experimentalismo e mercado musical. Goiânia: Kelps, 2018.
MOREIRA, Roger. “Inútil”. Intéprete: Ultraje a Rigor. In: Nós Vamos Invadir sua Praia. WEA, 1985. LP, faixa 06.
NAPOLITANO, Marcos. “Seguindo a canção”: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Annablume, 2001.
NAPOLITANO, Marcos; VILLAÇA, Mariana Martins. Tropicalismo: As Relíquias do Brasil em Debate. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 18, n. 35, São Paulo, 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01881998000100003
NIKLAS, Jan; BARROS, Luiza. Novo presidente da Funarte diz que rock leva ao aborto e ao satanismo. O Globo, 02 dez. 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/novo-presidente-da-funarte-diz-que-rock-leva-ao-aborto-ao-satanismo-24112509. Acesso em: 20 jan. 2020.
NOLETO, Rafaela da Silva. "Eu sou uma fruta 'gogóia', eu sou uma moça": Gal Costa e o Tropicalismo no feminino. Per musi, Belo Horizonte, n. 30, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-75992014000200009
PEREIRA, Carlos Alberto M. O que é Contracultura. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1984.
ROCHEDO, Aline. Um olhar sobre o livro, Rock and roll: Uma história social. Cadernos do Tempo Presente, v. 13, p. 71-75, 2013.
ROSA, Fernando. A Hora do Rock. Super Interessante, 31 out. 2016. Disponível em: https://super.abril.com.br/cultura/a-hora-do-rock/. Acesso em: 20 jan. 2020.
ROSZAK, Theodore. A Contracultura. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1972.
SAVAGE, Jon. A criação da juventude: como o conceito de teenage revolucionou o século XX. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.
SEIXAS, Raul. “Rock do diabo”. Intérprete: Raul Seixas. In: Novo Aeon. Philips Records, 1975. LP, faixa 02.
SHUKER, Roy. Vocabulário de música pop. São Paulo: Hedra, 1999.
VARGAS, Herom. Rock e música pop: espetáculo, performance, corpo. Revista IMES, São Caetano do Sul, p. 25-32, 2002.
VELOSO, Caetano. “Alegria, Alegria”. Intérprete: Caetano Veloso. In: Caetano Veloso. Philips Records, 1968. LP, faixa 04.
VIGARELLO, Georges. Panóplias corretoras: balizas para uma história. In: SANT’ANNA, D. B. (org.). Políticas do Corpo: elementos para uma história das práticas corporais. São Paulo: Estação Liberdade, 1995.
Copyright (c) 2020 albuquerque: journal of history
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyrights are all granted to the journal. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the albuquerque: journal of history.