EDUCAÇÃO ESCOLAR

UMA ANÁLISE HISTÓRICO-CRÍTICA

Abstract

This work is part of a research study at the doctoral level, in the area of Education, which defends the thesis that the school connects with human emancipation by teaching scientific, artistic and philosophical contents, in a critical and Marxist orientation. We understand that the social configurations that reach the school endorse the hegemonic pedagogical theories, influencing and seeking to redefine the role of the school. A fact that highlights the importance of discussing school education from a perspective that reveals what is not immediately present. In this text, based on Historical-Critical Pedagogy, we use the historical-ontological analysis to explain the historical and social origin of school education and demonstrate its link with certain social interests. We defend that despite the contradictions and material conditions of social life, school education can contribute to human emancipation.

Author Biographies

Karlliny Martins da Silva, Programa de Pós-graduação em Educação na UFMS em Campo Grande (MS)

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEDU da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), campus de Presidente Prudente. Diretora do CEI “Maria Bruder Camargo”, em Birigui-SP. Pesquisadora do Grupo de Estudos sobre Fundamentos da Educação (GEFE), dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/8973060135051738. Currículo Lattes: https://lattes.cnpq.br/2684190062025261. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8653-3411.

Rafael Rossi, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), campus de Presidente Prudente. Docente e orientador da Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEDU da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Líder do Grupo de Estudos sobre Fundamentos da Educação (GEFE), dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/8973060135051738. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1980325005465628. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8544-3756.

References

LUKÁCS, G. Marx e o problema da decadência ideológica. In: VEDDA, M., COSTA, G., ALCÂNTARA, N. Anuário Lukács 2015. São Paulo: Instituto Lukács, 2015. p. 97- 150. ISBN: 978-85-65999-26-7

MANACORDA, M. A. História da Educação – da Antiguidade aos nossos dias. 3ª ed. São Paulo: Autores Associados, 2000.

PAULO NETTO, J.; BRAZ, M. Economia Política: Uma introdução crítica. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Published
2023-11-04
Section
Resumos Expandidos