THE ROLE OF SOCIAL COMMUNICATION IN A DISTANCE EDUCATION CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF UNIVERSITY PEDAGOGY

Keywords: University Pedagogy, Social Communication, Distance Education

Abstract

With the great development of communication technologies, in the context of Higher Education, University Pedagogy is not oblivious to all these changes. Public and private institutions are increasingly making use of technology to expand the scope of their fields of activity. It is at the interface between University Pedagogy and Social Communication that Distance Education will be analyzed. In the direction of valuing educational technologies, authors such as Faria (2004) point out its importance in the search for training qualification, which shows changes in teaching work. On the other hand, technology cannot be understood as a lifeline with regard to the search for quality in teaching, even because it is not the tool that determines the way in which the teacher teaches, but the concept of teaching in which his pedagogical practice is immersed (CUNHA AND LEITE, 1996). The communication process and the differences between face-to-face education and distance education must be taken into account. A literature review was conducted to produce a systematic deductive analysis of the researched concepts. Characterizing this bibliographic research as a theoretical and qualitative study, 127 results were obtained; after crossing the keywords, seventeen theses and dissertations emerged that unite the triad. We proceeded to stratify a sample of ten articles produced in the Southeast region, as this concentrates the largest number of works. Four that showed the highest correlation between the triad items were selected. We conclude that we can speak of a triad, but this is only possible if it is permeated by the Digital Humanities. The articulation of the triad, mediated by HD, can open a new epistemological field, which can contribute to the advancement of education in higher education, provided that truly humanistic, transformative and emancipatory educational principles are ensured.

Author Biographies

Maria Antonia Ramos de Azevedo, Universidade Estadual Paulista "Julio Mesquita Filho"

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989); Especialização em Psicopedagogia (1994), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997); Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009); Pós-Doutorado (2011) em Pedagogia Universitária na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e MBA em Gestão, Inovação e Negócios em Instituições de Ensino IPOG (2020). É professora na área de Didática no Instituto de Biociências da Universidade Estadual Paulista UNESP.

Marcelo Catuzzo Teodoro, Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquista Filho”

Graduado em Comunicação pela Faculdade Claretiano
Mestre em Educação pela UNESP de Rio Claro
Professor na Anhanguera Educacional

References

ALVES, D. As Humanidades Digitais como uma comunidade de práticas dentro do formalismo académico: dos exemplos internacionais ao caso português. Ler História, n. 69, p. 91-103, 2016.

ANDERS, G. “O Mundo Fantástico da TV”. In: ROSENBERG, B & WHITE, D. M. Cultura de Massa. São Paulo: Cultrix, 1973. p. 415-425.

AZEVEDO, M. A. R. (Org). Pedagogia Universitária em Foco. Jundiaí: Paco Editorial, 2020.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://link.ufms.br/xDSB5. Acesso em: maio de 2021.

BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Decreto n. 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Secretaria-Geral, 2017. Disponível em: https://link.ufms.br/6hNJP. Acesso em: maio de 2021.

CUNHA, M. I.; LEITE, D. B. C. Decisões Pedagógicas e Estruturas de Poder na Universidade. 2. ed. Campinas: Papirus, 1996.

CUNHA, M. I. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 87-101, set./dez. 2016.

FARIA, E. T. O professor e as novas tecnologias. In: ENRICONE, D. (Org.). Ser Professor. 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 57-72.

FRANÇA, G. Os ambientes de aprendizagem na época da hipermídia e da Educação a distância. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 14, n. 1, p. 55-65, jan./abr. 2009.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas/EAESP/FGV, São Paulo, Brasil, 1995.

GUERREIRO, D.; BORBINHA, J. L. Humanidades Digitais: Novos desafios e oportunidades. Revista Internacional del Libro, Digitalización y Bibliotecas, v. 2, n. 2, p. 12-23, 2016.

HALL, S. Da diáspora, identidades e mediações culturais. Liv Sovik (org.). Tradução Adelainde La Guardia Resende et al. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

HEYVAERT, M.; MAES, B.; ONGHENA, P. Mixed methods research synthesis: definition, framework, and potential. Quality & Quantity, p. 1-18, 2013.

KOTLER, P. Administração de Marketing: análise, planejamento e controle. São Paulo: Atlas, 1998.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. Tradução: Vera Whately. Revisão técnica: Roberto Meireles Pinheiro. 7. ed. Rio de janeiro: LTC, 1999.

LISBRASIL. Disponível em: https://link.ufms.br/qIFQ5. Acesso em: 28 out. 2021.

LOPES, M. C. L.; PANIAGO, B.; Pistori, M.S.; Dorsa, J.; Almeida, A. C; Rímoli, D. T. Educação a Distância no Ensino Superior: uma possibilidade concreta de inclusão social. 2010.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. São Paulo: Summus, 2012.

MINAYO, M. C. S. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

MISHRA P., & KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record 108 (6), 1017-1054, 2006.

ROCHA, L. M. B. M; COSTA, C. J. S. A. Humanidades Digitais no contexto educacional: Uma breve reflexão conceitual. IX Encontro de pesquisa em educação de Alagoas (EPEAL), 2019. Disponível em: https://link.ufms.br/9OCtB. Acesso em: junho de 2022.

SILVA, V. M. A. As Humanidades, os Estudos Culturais. O Ensino da Literatura e a Política da Língua Portuguesa, Almedina, 2010.

VENANCIO, R. D. O. Massificação e Jornalismos – Retórica e Linguagem no escopo da Comunicação Social. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.

VESPASIANO, L. M. – As tecnologias digitais da informação e comunicação na docência universitária nos cursos de administração e ciências contábeis. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba. 2016.

ZICHERMANN, G.; CUNNINGHAM, C. Gamification by Design. Sebastopol: O’Reilly Media, Inc., 2011.

Published
2022-09-25
How to Cite
Ramos de Azevedo, M. A., & Catuzzo Teodoro, M. (2022). THE ROLE OF SOCIAL COMMUNICATION IN A DISTANCE EDUCATION CONTEXT AND THE CONTRIBUTIONS OF UNIVERSITY PEDAGOGY. Edutec - Education, Digital Technologies, and Teacher Education, 2(1), 1-28. https://doi.org/10.55028/edutec.v2i1.15366