CONSTRUÇÃO DE UMA PRÁTICA PEDAGÓGICA QUE CONTEMPLE O ENSINO DA HISTÓRIA E CULTURA AFRO-BRASILEIRA

  • Luciane Monteiro Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Bartolina Ramalho Catanante Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Abstract

This article deals with Law 10,639 / 03 that institutes the teaching of Afro-Brazilian History and Culture, which is an achievement of many years and took place through many struggles and struggles in which the Black Movement had a great contribution and success in this process. In this sense, with the need for discussions that contemplate the populations historically wronged by slavery, this law comes into play with regard to the black population that suffers from racism, prejudice and discrimination in our society and where the Eurocentric culture predominates. However, the school has a fundamental role as a structuring training tool to demystify these concepts of dominated and dominant that through this law allowed us to reevaluate the curricula and work on cultural diversity with Pedagogical Practices that result in a positive way in face of the implementation of the law 10,639 / 2003 through a literature review. Therefore, it is of great relevance to understand the actions taken by the teacher regarding his teaching practices in the theme of teaching Afro-Brazilian History and Culture, privileging methodologies that favor relevant actions for the appropriation of knowledge and recognition of identities, because in educational spaces we are still faced with the construction of homogenizing and elitizing pedagogical practices. Therefore, making debates and discussions is of great relevance for the Afro-descendant population, exposing their historical contribution, favoring the fight against racism, prejudice and discrimination that configure social relations in the school environment. Keywords: Ethnic-Racial Relations. Identity. Pedagogical Practice. School.

Author Biographies

Luciane Monteiro, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
Pedagoga, mestranda em educação, Professora na Rede Municipal de Ensino de Campo Grande - MS
Bartolina Ramalho Catanante, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
Pós Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2017). Doutora (2008) e mestre (1999) em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, UFSCar. Possui graduação em Pedagogia (1989) e Especialização em História da América Latina (1994), pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, UFMS. Atualmente é professora Sênior da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, UEMS atuando no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu - Curso Mestrado Profissional em Educação. Tem experiência em gestão educacional e formação de professores. Desenvolve pesquisa na área de Educação, com ênfase em Política educacional, Planejamento e Gestão da Educação Básica, formação de professores, especialmente para a educação das relações étnico - raciais. Atua principalmente nos temas: Gestão, Política Pública e Planejamento Educacional e formação de professores para a as relações étnico-raciais. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Política e Planejamento Educacional,História e Formação de Professores para a educação das Relações Étnico-Raciais, GEPPEHER/UEMS. Presidenta do Grupo TEZ - Trabalho, Estudos Zumbi. Ganhadora estadual do Prêmio Betinho - Atitude Cidadã do ano de 2012; Prêmio Medalha Zumbi dos Palmares no ano de 2013; Comenda do Mérito Legislativo pela Câmara Municipal de Campo Grande, 2018
Published
2020-12-30