UMA AN MORAL EDUCATION INVESTIGATION AT A SPECIAL EDUCATION SCHOOL INSTITUTION IN THE MUNICIPALITY OF PONTA PORÃ, MATO GROSSO DO SUL.

  • Jose Paulo dos Santos Rosas de Castro Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Rita de Fátima Universidade federal do Mato Grosso do Sul

Abstract

Inclusive education is an educational paradigm that asks us about the ethical interpretation of our social rights and duties. People in disability and with special educational needs represent an audience that still requires the recognition of their real devoids. Special education also reveals extreme needs in all its social axes, especially regarding moral education and the development of ethical skills. We therefore think it is appropriate to provide an upbringing of special education to moral education. Thus, with this research, register, analyze and understand if stimuli are made to moral education and the development of ethical skills, within the context of special education in the municipality of Ponta Porã, Mato Grosso do Sul. To this end, we did a bibliographic research with a thematic focused on morality, special education, special educational needs, people in disability Condition and on the historical path of the condition of disability in Brazil. We also did a participating field search, with a systematized record of the data in a special education school. The analysis of the contents revealed a terrifying reality regarding the (i)moral state of special education in this institution. The inability, both ethical and pedagogical, as well as the evident moral blindness, understood in the ethical lapse of some behaviors of the professional actors observed, confessed to the (i)moral condition of the conducts of educators observed in this Research.

Author Biographies

Jose Paulo dos Santos Rosas de Castro, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
Graduando em Pedagogia pelo CPPP UFMS
Rita de Fátima, Universidade federal do Mato Grosso do Sul
Pedagoga pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Professora de Educação Física pela Faculdade Adventista de Hortolândia. Especialista em Educação Especial. Possui mestrado e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em: Educação Especial, metodologia de pesquisa , gestão escolar e Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: inclusão educacional, pessoa em condição de deficiência, formação do professor, deficiência e educação física inclusiva, metodologia da pesquisa, iniciação científica, Braile, gestão empresarial e inclusão de pessoas com deficiência no mercado de trabalho. Em seu estudo de pós doutoramento na Universidade de Barcelona, reflete sobre o multiculturalismo na região de fronteira Brasil/Paraguai, Os fenômenos evidenciados são: identidade fronteiriça; aspectos relacionados ao multilinguismo; pessoas em condição de deficiência; inclusão; a escola fronteiriça e as relações estabelecidas nesse contexto; formação de professor(a) em região de fronteira. Tem buscado estabelecer uma rede de interação com pesquisadores de diversos lugares (por exemplo UNICAMP), propondo convênios, inclusive internacionais (Universidade de Barcelona), por meio do grupo de estudo e pesquisa que coordena. Considera importante a estreita interação entre a universidade e a escola, principalmente a pública, manteve de 2014 à 2019, projeto de extensão que abarcou os (as) professores(as) do Estado e do Município em atuação na Educação Especial e que se desenvolveu no Campus da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul em Ponta Porã. Coordenou o Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul desde 2017 à 2020. Coordenou em Ponta Porã a especialização em Gestão Escolar oferecida pela UFMS em parceria com a Escola de Gestores em 2015/2016.
Published
2021-12-15