ALPHABETIC WRITING LEARNING AND LITERACY OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES
AN ANALYSIS FROM THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL TO YOUTH AND ADULT EDUCATION
Abstract
This paper discusses alphabetic writing learning and literacy in an inseparable relationship, especially considering the contexts of working with students with intellectual disabilities (ID) in the final cycle of elementary school and Youth and Adult Education (EJA). Looking to investigate, in academic research produced in Postgraduate Programs between 2014 and 2024, how work with students with ID is conceived and perceived in terms of formative periods after the children's literacy cycle, at an appropriate age, and in the context of EJA. The aim, then, is to analyze the extent to which studies involving alphabetic writing learning and literacy in association with the final years of elementary school and the EJA modality are presented, especially about working with students with intellectual disabilities. It is justified by the recognition of the specificities of working with young people and ripeness, and also by the fact that most of the training processes in the field of alphabetic writing learning and literacy associated with this process are aimed at the initial years of elementary school and, once this period has passed, the organization of the final years, with the specific subjects, can lead to difficulties in meeting the demands that are still present. This is an exploratory and descriptive study with a qualitative approach, based on a bibliographic survey of post-graduation programs from the Catalogue of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The research revealed a lack of studies on alphabetic writing learning and literacy for students with intellectual disabilities in the final years of elementary school. Although they are found more frequently in the EJA, we can see the outline of a context that requires investment in production, as well as, based on the results shown, in continuing teacher training for inclusive education and in understanding the importance of alphabetic writing learning and literacy studies throughout school trajectories.
Published
2024-12-13
Section
ARTIGOS
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da Declaração de Direito Autoral da Revista Diálogos Interdisciplinares - GEPFIP:
a) permitem a reprodução total dos textos, desde que se mencione a fonte.
b) mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional;
c) autorizam licenciar a obra com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista;
d) responsabilizam-se pelas informações e pesquisas apresentadas nos textos a serem publicados na Revista Diálogos Interdisciplinares, eximindo a revista de qualquer responsabilidade legal sobre as opiniões, ideias e conceitos emitidos em seus textos;
e) comprometem-se em informar sobre a originalidade do trabalho, garantindo à editora-chefe que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s), quer seja no formato impresso ou no eletrônico;
f) autorizam à Revista Diálogos Interdisciplinares efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical com vistas a manter o padrão normativo da língua e apresentarem o padrão de publicação científica, respeitando, contudo, o estilo dos autores e que os originais não serão devolvidos aos autores;
g) declaram que o artigo não possui conflitos de interesse.
a) permitem a reprodução total dos textos, desde que se mencione a fonte.
b) mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional;
c) autorizam licenciar a obra com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista;
d) responsabilizam-se pelas informações e pesquisas apresentadas nos textos a serem publicados na Revista Diálogos Interdisciplinares, eximindo a revista de qualquer responsabilidade legal sobre as opiniões, ideias e conceitos emitidos em seus textos;
e) comprometem-se em informar sobre a originalidade do trabalho, garantindo à editora-chefe que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s), quer seja no formato impresso ou no eletrônico;
f) autorizam à Revista Diálogos Interdisciplinares efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical com vistas a manter o padrão normativo da língua e apresentarem o padrão de publicação científica, respeitando, contudo, o estilo dos autores e que os originais não serão devolvidos aos autores;
g) declaram que o artigo não possui conflitos de interesse.