APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS

  • Lucas Martins de Avelar Universidade Federal de Goiás
  • Rones de Deus Paranhos Universidade Federal de Goiás
Keywords: THC, PHC, Biological knowledge, EJA, State of knowledge

Abstract

The study is part of a master's research and aims to analyze the appropriations of Historical-Cultural Theory (THC) and Historical-Critical Pedagogy (PHC) in investigations that problematize the teaching and learning of Biology in Youth and Adult Education. A bibliographic research of the State of Knowledge type was used. Fifteen dissertations defended between 2006 and 2019 were analyzed. The results indicate that the works appropriate THC and PHC without considering the epistemological radicality of their formulations and mix their concepts with two other perspectives – Freirean and cognitivist – of a different philosophical nature. The study indicates to the field of Science Education the need for research based on the theories in question, committed to the historical task of transforming reality from the Historical-Dialectical Materialism.

Author Biographies

Lucas Martins de Avelar, Universidade Federal de Goiás

Doutorando e Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Licenciado em Ciências Biológicas pela UFG. Membro da Rede de Pesquisa em Ensino de Ciências na Educação de Jovens e Adultos (REPEC-EJA). Membro do Fórum Goiano de EJA.

Rones de Deus Paranhos, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Educação pela Universidade de Brasília. Professor do Instituto de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Goiás (UFG).  Professor do Programa de Pós Graduação em  Educação em Ciências e Matemática e do Programa de Pós Graduação em Educação da UFG.  Coordenador da Rede de Pesquisa em Ensino de Ciências na Educação de Jovens e Adultos (REPEC-EJA). Membro do Fórum Goiano de EJA.

Published
2023-02-07
How to Cite
de Avelar, L. M., & Paranhos, R. de D. (2023). APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS. Revista GESTO-Debate, 23(01-30). https://doi.org/10.55028/gd.v7i01.17724