LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA

Keywords: Freedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education.

Abstract

This essay draws on Gramscian reflections as a basis to defend the indispensability of the Basic Education teachers' freedom to teach in the context of the project of building a new hegemony - based on the interests of the people. To do so, it follows the argumentative path of showing: first, the relevance of the teaching profession in shaping modern societies; and from there, Gramsci's vision regarding both the strategic importance of the educational institution for the self-determination of subaltern classes and the "type" of intellectual it must form so that a popular collective will can be constituted.

Author Biography

Lorena Forti, PPFH-Uerj

Doutoranda em Políticas Públicas e Formação Humana (PPFH-Uerj). Mestre em Educação (PUC-Rio). Graduada em Filosofia (Uerj), Comunicação Social- Jornalismo (Uerj) e Letras (Uninter). Professora da rede particular de ensino. Integrante do Grupo These - Projetos Integrados de Pesquisa em Trabalho, História, Educação e Saúde (UFF).

Published
2023-06-27
How to Cite
Forti, L. (2023). LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA. Revista GESTO-Debate, 23(01-30). https://doi.org/10.55028/gd.v7i01.18499