Task Design for Klein’s Second Discontinuity
Resumo
Desde o século XIX, os estudos de Matemática nos currículos universitários têm sido uma componente principal da preparação para o ensino dessa disciplina no Ensino Médio. Já por volta de 1900, Felix Klein destacou que, para garantir que a preparação matemática na universidade possa ser útil para o futuro professor, são necessárias ações específicas. Nesse sentido, ele reforçou que as próprias universidades devem assumir a responsabilidade por essas medidas. Neste artigo, discutimos esse problema e mostramos como ele se apresenta em 2022. Além disso, apresentamos e exemplificamos alguns princípios do desenvolvimento de tarefas que se destinam a apoiar a mobilização pelos estudantes dos conhecimentos matemáticos acadêmicos em relação aos desafios matemáticos específicos para professores do Ensino Médio.
Referências
BAUER, Thomas. Schnittstellen bearbeiten in Schnittstellenaufgaben. In ABLEITINGER, G.; KRAMER, J.; PREDIGER,S. (org.). Zur doppelten diskontinuität in der gymnasiallehrerbildung. Springer Spektrum, 2013. p. 39-56. ISBN 798-3-658-01359-2
BOSCH, Marianna. et al. External Didactic Transposition in Undergraduate Mathematics. International journal of research in undergraduate mathematics Education, v.7, p. 140-162, 2021.
CHEVALLARD, Yves. Introducing the anthropological theory of the didactic: an attempt at a principled approach. Hiroshima journal of mathematics education, v. 12, p. 71-114, 2019.
HUO, Rongrong. Drawing on a computer algorithm to advance future teachers’ knowledge of real numbers. European journal of science and mathematcis education, v. 11, n. 2, p. 283-296, 2023.
KLEIN, Felix. Elementary mathematics from a higher standpoint. Berlin: Springer, 1908/2016.
WATSON, Anne; OHTANI, Minoru. Themes and issues in mathematics education concerning task design: Editorial introduction. In Watson, A; Ohtani, W (org.). Task eesign in mathematics education. Springer, Cham, 2015. p. 3-15. ISBN 978-3-319-09628-5.
WINSLØW, Carl. The transition from university to high school and the case of exponential functions. In UBUZ, B.; HASER, Ç.; MARIOTTI, M. A.(org.). Proceedings of the 8th congress of the european society for research in mathematics education, ERME, 2013. p. 2476-2485.
WINSLØW, Carl; GRØNBÆK, Niels. Klein’s double discontinuity revisited: contemporary challenges for universities preparing teachers to teach calculus. Recherches en diddactique des mathématiques, v. 34, n. 1, p. 59-86, 2014.
WINSLØW, Carl. Mathematical knowledge for the profession of upper secondary mathematics teaching. Submitted. Proceedings of the 7th international congress on ATD (CITAD7).
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.