Task Design for Klein’s Second Discontinuity
Resumo
Desde o século XIX, os estudos de Matemática nos currículos universitários têm sido uma componente principal da preparação para o ensino dessa disciplina no Ensino Médio. Já por volta de 1900, Felix Klein destacou que, para garantir que a preparação matemática na universidade possa ser útil para o futuro professor, são necessárias ações específicas. Nesse sentido, ele reforçou que as próprias universidades devem assumir a responsabilidade por essas medidas. Neste artigo, discutimos esse problema e mostramos como ele se apresenta em 2022. Além disso, apresentamos e exemplificamos alguns princípios do desenvolvimento de tarefas que se destinam a apoiar a mobilização pelos estudantes dos conhecimentos matemáticos acadêmicos em relação aos desafios matemáticos específicos para professores do Ensino Médio.
Referências
BAUER, Thomas. Schnittstellen bearbeiten in Schnittstellenaufgaben. In ABLEITINGER, G.; KRAMER, J.; PREDIGER,S. (org.). Zur doppelten diskontinuität in der gymnasiallehrerbildung. Springer Spektrum, 2013. p. 39-56. ISBN 798-3-658-01359-2
BOSCH, Marianna. et al. External Didactic Transposition in Undergraduate Mathematics. International journal of research in undergraduate mathematics Education, v.7, p. 140-162, 2021.
CHEVALLARD, Yves. Introducing the anthropological theory of the didactic: an attempt at a principled approach. Hiroshima journal of mathematics education, v. 12, p. 71-114, 2019.
HUO, Rongrong. Drawing on a computer algorithm to advance future teachers’ knowledge of real numbers. European journal of science and mathematcis education, v. 11, n. 2, p. 283-296, 2023.
KLEIN, Felix. Elementary mathematics from a higher standpoint. Berlin: Springer, 1908/2016.
WATSON, Anne; OHTANI, Minoru. Themes and issues in mathematics education concerning task design: Editorial introduction. In Watson, A; Ohtani, W (org.). Task eesign in mathematics education. Springer, Cham, 2015. p. 3-15. ISBN 978-3-319-09628-5.
WINSLØW, Carl. The transition from university to high school and the case of exponential functions. In UBUZ, B.; HASER, Ç.; MARIOTTI, M. A.(org.). Proceedings of the 8th congress of the european society for research in mathematics education, ERME, 2013. p. 2476-2485.
WINSLØW, Carl; GRØNBÆK, Niels. Klein’s double discontinuity revisited: contemporary challenges for universities preparing teachers to teach calculus. Recherches en diddactique des mathématiques, v. 34, n. 1, p. 59-86, 2014.
WINSLØW, Carl. Mathematical knowledge for the profession of upper secondary mathematics teaching. Submitted. Proceedings of the 7th international congress on ATD (CITAD7).
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.