Different types of reasoning in Geometry in Mathematics Textbooks

  • Lucas Carato Mazzi PPGEM/Unesp Rio Claro
  • Rúbia Barcelos Amaral-Schio Unesp
Keywords: Deduction, Induction, Proof, High School

Abstract

Regarding to the teaching of Mathematics, the use of different types of reasoning is relevant so that the student has a complete picture of how Mathematics is constructed. In this article, we intended to understand whether, and in what way, different types of reasoning - deductive, inductive, abductive, and analogical - are present in the Geometry chapters of 21 High School Mathematics Textbooks, approved by the National Textbook Program. (PNLD) of 2018. This research adopted a qualitative approach and a documentary nature. As a theoretical framework, we use the ideas of reasoning proposed by David Reid and Christine Knipping. The conclusions indicated that not all textbooks present the four types of reasoning and that there is a greater deductive and inductive approach, to the detriment of the other types. It was also concluded that no analyzed collection proposes a connection between the different reasonings, just as they do not defend the importance of their uses.

Author Biographies

Lucas Carato Mazzi, PPGEM/Unesp Rio Claro

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (UNICAMP). Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (Unesp - Rio Claro). E-mail: lucas.mazzi@unesp.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3395-3724.

Rúbia Barcelos Amaral-Schio, Unesp

Doutora em Educação Matemática (Unesp - Rio Claro). Docente do Departamento de Matemática (Unesp - Rio Claro). E-mail: rubia.amaral@unesp.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4393-6127.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. Tradução de Alfredo Bosi e Ivone Castilho Benedetti. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ARSLAN, C.; GOCMENCELEBI, S. I.; TAPAN, M. S. Learning and reasoning styles of pre service teachers’: inductive or deductive reasoning on science and mathematics related to their learning style. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 1, n. 1, p. 2460-2465, 2009.

AYALON, M.; EVEN, R. Deductive reasoning: in the eye of the beholder. Educational Studies in Mathematics, v. 69, n. 3, p. 235-247, 2008.

AYALON, M.; EVEN, R. Mathematics educators’ views on the role of mathematics learning in developing deductive reasoning. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 8, n. 6, p. 1131-1154, 2010.

BALESTRI, R. Matemática: interação e tecnologia. 2. ed. São Paulo: Leya, 2016a. v. 1.

BALESTRI, R. Matemática: interação e tecnologia. 2. ed. São Paulo: Leya, 2016b. v. 2.

BALESTRI, R. Matemática: interação e tecnologia. 2. ed. São Paulo: Leya, 2016c. v. 3.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 111-124.

BRASIL. Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017.

BROWN, F. M.; TARNLUND, S. A. Inductive reasoning in Mathematics. In: INTERNATIONAL JOINT CONFERENCE ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE, 5., 1977, Cambridge, Massachusetts, USA. Proceedings… Cambridge, Massachusetts, USA: Massachusetts Institute of Technology, 1977. v. 2. p. 844-850.

CHAVANTE, E.; PRESTES, D. Quadrante: Matemática. São Paulo: SM, 2016a. v. 1.

CHAVANTE, E.; PRESTES, D. Quadrante: Matemática. São Paulo: SM, 2016b. v. 2.

CHAVANTE, E.; PRESTES, D. Quadrante: Matemática. São Paulo: SM, 2016c. v. 3.

DANTE, L. R. Matemática: contexto & aplicações. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017a. v. 1.

DANTE, L. R. Matemática: contexto & aplicações. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017b. v. 2.

DANTE, L. R. Matemática: contexto & aplicações. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017c. v. 3.

FAN, L. Textbook research as scientific research: towards a common ground on issues and methods of research on mathematics textbooks. ZDM Mathematics Education, v. 45, p. 765-777, 2013.

FELDER, R. M. Matters of style. ASEE Prism, v. 6, n. 4, p. 18-23, 1996.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995.

HAVERTY, L. A. et al. Solving inductive reasoning problems in Mathematics: not-so-trivial pursuit. Cognitive Science, v. 24, n. 2, p. 249-298, 2000.

HOWSON, G. The development of mathematics textbooks: historical reflections from a personal perspective. ZDM Mathematics Education, v. 45, p. 647-658, 2013.

IEZZI, G. et al. Matemática: ciência e aplicações. 9. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2017a. v. 1.

IEZZI, G. et al. Matemática: ciência e aplicações. 9. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2017b. v. 2.

IEZZI, G. et al. Matemática: ciência e aplicações. 9.. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2017c. v. 3.

JOHNSON-LAIRD, P. N.; BYRNE, R. M. J. Deduction. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1991.

LEONARDO, F. M. Conexões com a Matemática. 3. Ed. São Paulo: Moderna, 2016ª. v. 1.

LEONARDO, F. M. Conexões com a Matemática. 3. Ed. São Paulo: Moderna, 2016b. v. 2.

MAZZI, L. C. As demonstrações matemáticas presentificadas nos livros didáticos do ensino médio: um foco nos capítulos de Geometria. Tese de doutorado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2018.

LEONARDO, F. M. Conexões com a Matemática. 3. Ed. São Paulo: Moderna, 2016c. v. 3.

NEUBERT, G.; BINKO, J. B. Inductive reasoning in the secondary classroom. Washington, D.C.: National Education Association, 1992. 127 p. (Aspects of Learning Series).

PAIVA, M. Matemática - Paiva. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2015a. v. 1.

PAIVA, M. Matemática - Paiva. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2015b. v. 2.

PAIVA, M. Matemática - Paiva. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2015c. v. 3.

PAPAGEORGIO, E. Towards a teaching approach for improving Mathematics inductive reasoning problem solving. In: CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 33., 2009, Cidade: Thessaloniki, Grécia. Proceedings… Cidade: Thessaloniki, Grécia, 2009. p. 313-320. v. 4.

PARK, J.; HAN, S. Using deductive reasoning to promote the change of students’ conceptions about force and motion. International Journal of Science Education, v. 24, n. 6, p. 593-609, 2002.

PEIRCE, C. S. Semiótica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003. 337 p

REID, D.; KNIPPING, C. Proof in mathematics education: research, learning and teaching. Canada: Sense Publishers, 2010.

SOUZA, J. S. A abdução em Peirce: um estudo hermenêutico. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2015.

SOUZA, J.; GARCIA, J. #Contato Matemática. São Paulo: FTD, 2016a. v. 1.

SOUZA, J.; GARCIA, J. #Contato Matemática. São Paulo: FTD, 2016b. v. 2.

SOUZA, J.; GARCIA, J. #Contato Matemática. São Paulo: FTD, 2016c. v. 3.

WU, H. The role of Euclidean geometry in high school. Journal of Mathematical Behavior, v. 15, n. 3, p. 221-237, 1996.

Published
2020-06-27
How to Cite
CARATO MAZZI, L.; BARCELOS AMARAL-SCHIO, R. Different types of reasoning in Geometry in Mathematics Textbooks. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 32, p. 1-17, 27 Jun. 2020.