Transcription in Phenomenological Analysis: A Look at Work with Dynamic Geometry
Abstract
This article focuses on the description of experiences with significant research subjects, under a phenomenological perspective, for which, through transcription, the lived experience described and exposed in text, signals the starting point for the analysis. The intention is a transcription that can give those who turn to it an environment that allows them to feel, glimpse and understand the ways in which an experience was given and constituted in knowledge. We understand that this setting is possible when we highlight in the transcription the modes of expression that show themselves and advance in the field of research. In researches in which its subjects work with software and learning co-subjects, speech, gestures and images of movements performed that materialize in computational interfaces are modes of language relevant to the transcription that we discuss here. In this study we evidence a way of transcribing that emerges from a work focused on the experiences lived by subjects who develop activities in Dynamic Geometry environments. With this paper and the transcription here exposed, we aim to contribute to and with research seeking understandings by analyzing experiences lived, especially those standing in technological environments.
References
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani Bicudo. A pesquisa qualitativa olhada para além de seus procedimentos. In: BICUDO, M. A. V. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani Bicudo. A constituição do objeto pelo sujeito. In: TOURINHO, C. D. C. (Org.). Temas em Fenomenologia: a tradição fenomenológica-existencial na filosofia contemporânea. 1 ed. Rio de Janeiro: Booklink, 2012. p. 77-95.
DARTIGUES, André. O que é a Fenomenologia? Trad. Maria José J. G. de Almeida. 10. ed. São Paulo: Centauro, 2008.
DETONI, Adlai Ralph. Contribuições de uma investigação sobre o Espaço para a Educação Matemática. Bolema (UNESP-Rio Claro), Rio Claro, Unesp, v. 19, 2003.
FIGUEIREDO Orlando de Andrade. A questão do sentido em computação. In: BICUDO, M. A.V. (Org.). Ciberespaço: possibilidades que se abrem ao mundo da educação. 1 ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014. p. 313-342.
HUSSERL, Edmund. Ideias para uma Fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura/Edmund Husserl. Trad. Marcio Suzuki. 5 ed. Aparecida Ideias & Letras, 2006.
HUSSERL, Edmund. A Crise das Ciências Europeias e a Fenomenologia Transcendental: uma introdução à filosofia fenomenológica. Trad. Diogo Falcão Ferrer. 1 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fonte, 2011.
PAULO, Rosa Maria; BICUDO, Maria Aparecida Viggiani Bicudo. Um estudo fenomenológico sobre a compreensão da geometria. In: BAUMANN, A. P. P. et al. (Org.). Maria em forma/ação. 1 ed. Rio Claro: IGCE/Unesp, 2010, v. 1, p. 243-254.
PINHEIRO, José Milton Lopes; LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; FERREIRA, Bruno Leite. Escola e Aulas de Matemática: ambiente de ser o que se é ou do ser o que está? Acta Scientiae, Curitiba, v. 19, n. 2, p. 193-210, mar. /abr. 2017.
PINHEIRO, José Milton Lopes. O movimento e a percepção do movimento em ambientes de Geometria Dinâmica. 283p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2018.
VENTURIN, Jamur André. A educação matemática no Brasil da perspectiva do discurso de pesquisadores. Tese de doutorado em Educação Matemática - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2015. p. 541.
TOURINHO, Carlos Diógenes Côrtes. A consciência e o mundo na fenomenologia de Husserl: influxos e impactos sobre as ciências humanas. Revispsi, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 852-866, 2012.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.