MATHEMATICAL MODELING IN CHILDHOOD EDUCATION: HOW LONG IS LACK FOR CHRISTMAS?

  • Silvana Cocco Dalvi Instituto Federal do Espírito Santo- IFES
  • Oscar Luiz Teixeira de Rezende Instituto Federal de Ciências e Tecnologia do Espírito Santo - IFES
  • Luciano Lessa Lorenzoni Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES
Keywords: Mathematical modeling. Childhood Education. Notion of Time. Citizenship.

Abstract

This work aims to highlight the contributions of mathematical modeling in early Childhood Education. The theme was proposed by a child consisting of knowing: how much time is left before Christmas? This question became a real problem of interest to the class whose investigation focused on the calendar. The research is qualitative whose instruments used in the production of data were participant observation, the logbook, photographic records and audio recordings. The results reveal that the mathematical modeling developed is in line with the principles of children, historical and rights subject, co-producer of culture, protagonist of the teaching and learning process; attributed intentionality to educational practice providing the experience of setting time, developing and acquiring new knowledge. In this sense, mathematical modeling contributes to overcoming the assistentialist conception towards an early Childhood Education that values the singularities of childhood, promoting the integral development of the child as a citizen.

Author Biographies

Silvana Cocco Dalvi, Instituto Federal do Espírito Santo- IFES

Professora da Educação Básica da Prefeitura de Castelo, Espírito Santo. E-mail: silvanaej@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4418-023X.

Oscar Luiz Teixeira de Rezende, Instituto Federal de Ciências e Tecnologia do Espírito Santo - IFES

Professor Titular do Instituto Federal de Ciências e tecnologia do Espirito Santo (IFES), doutor em Engenharia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa, Mestre em Informática pela Universidade Federal do Espírito Santo,Bacharel e Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa . Atualmente é professor do Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Vitória. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática Discreta, Programação Linear, Lógica Fuzzy e Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática na Educação , Otimização, Educação Estatística e Educação Matemática.Também atua no EDUCIMAT - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática do IFES.

E-mail: oscar@ifes.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5591-8562.

Luciano Lessa Lorenzoni, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (1991), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Espírito Santo (1996) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Espírito Santo (2003). Atualmente é professor do Instituto Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Matemática Aplicada com ênfase em Pesquisa Operacional e Modelagem Matemática na Educação Matemática. Também atua no EDUCIMAT - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática do IFE.

E-mail: lucianolessalorenzoni@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4859-7750.

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Published
2020-09-22
How to Cite
COCCO DALVI, S.; LUIZ TEIXEIRA DE REZENDE, O.; LESSA LORENZONI, L. MATHEMATICAL MODELING IN CHILDHOOD EDUCATION: HOW LONG IS LACK FOR CHRISTMAS?. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-21, 22 Sep. 2020.