Digital Technologies in The Degree in Mathematics: Another Zoom
Abstract
In the current scenario requires that digital technologies be part of everyday school life, we believe that there is a need for teacher's education to prepare for this reality, so that this professional develops skills to take advantage of the potential of these technologies. In this sense, this paper will present an analysis of the Pedagogical Project of the Degree Course in Mathematics of the State University of Mato Grosso, Renê Barbour University Campus, in the city of Barra do Bugres - MT. The aim of verifying how the digital technologies are arranged in the curriculum matrix of this context. The qualitative analysis of the data relied on the MAXQDA software in the encoding of the data for further analysis according to Bardin's assumptions. Four categories emerged from the data analysis, namely: "Characteristics desired by training", "Menu of disciplines", "Literature used, "Physical structure available." They suggest that in the PPC of the course there are indications of a desire to train teachers capable of making pedagogical use of Digital Technologies. With emphasis on a discipline that presents evidence of integrating the pedagogical formation of students with training with digital technologies.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BORBA, Marcelo Carvalho; MALHEIROS, Ana Paula Santos.; AMARAL, Rúbia Barcelos. Educação a Distância online. Autêntica. Belo Horizonte, 2011.
BRASIL. MEC. Resolução CNE/CES 3/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 2002. Seção 1, p. 13.
BARRETO, Raquel Goulart et al. As Tecnologias da informação e da comunicação na formação de professores. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, p. 31-42, 2006.
DE ALMEIDA, Amanda Larissa; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. Aspectos matemáticos, didáticos e pedagógicos das disciplinas de conteúdo matemático na licenciatura: um olhar a partir de teses e dissertações (2001-2017). Revemop, v. 1, n. 3, p. 397-419, 2019.
ENGELBRECHT, Johan; LLINARES, Salvador; BORBA, Marcelo Carvalho. Transformation of the mathematics classroom with the internet. ZDM Mathematics Education, 52, p.825–841, 2020. Disponível em<https://doi.org/10.1007/s11858-020-01176-4>. Acesso em 26 de out. 2020
KENSKY, Vani. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas, Papirus, 2012.
LIMA, Vanessa Suligo Araújo; SOUTO, Daise Lago Pereira; KOCHANN, Maria Elizabete Rambo. Tecnologias digitais no ensino superior: um zoom. Revista Prática Docente, v. 2, p. 138, 2017.
MALTEMPI, Marcus Vinicius. Educação matemática e Tecnologias Digitais: reflexões sobre prática e formação docente/Mathematics education and digital technologies: Reflexions about the practice in teacher education. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 59-67, 2008.
MISKULIN, Rosana Giaretta et al. Identificação e Análise das Dimensões que permeiam a utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação nas Aulas de matemática no Contexto da Formação de Professores. Boletim de Educação Matemática, v. 19, n. 26, 2006.
PONTE, João Pedro da. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Iberoamericana de Educación, p. 63-90, 2000.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO. Projeto político pedagógico do curso de licenciatura em plena em matemática. Barra do Bugres: Unemat, 2018. Disponível em: <http://bbg.unemat.br/ws-core-bbg/cursos/pdf/curso07-11-2018_20_57PPCMatemticapdf.pdf>. Acesso em 15 de out. 2019.
Copyright (c) 2020 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.