Folding and Contextualizing: Origami as a Teaching Tool for Algebra and Geometry

Keywords: Origami, Math teaching, Teacher education

Abstract

The discussion regarding interdisciplinarity in Brazil started in the late 1960s and, since then, several researches have been carried out on this topic. Seeking to add to such research, this work presents a study carried out through the data collected through the realization of a pedagogical workshop with 23 teachers and / or future teachers involving art and mathematics through origami and the application of a questionnaire with open questions to understand what the collective thinks about the pedagogical potential of origami in an interdisciplinary context. In the development of the workshop, several mathematical and artistic contents were worked on as a way to trigger the research. The collected data were organized using the Collective Subject Discourse technique and through it one can perceive the collective understanding about the importance of using different resources coupled with different teaching methodologies.

Author Biographies

Larissa Beatriz Molgora, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS, Licenciada em Matemática pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. E-mail: larissamolgora@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5668-1461.

Tiago Dziekaniak Figueiredo, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Mestre em Educação em Ciências e Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professor Adjunto na Universidade Federal do Rio Grande, lotado no Instituto de Matemática, Estatística e Física - IMEF. Atuou por cinco anos como professor da Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD na qual permanece como Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECMat). Líder do Grupo de Pesquisa TANGRAM - Educação Matemática, Cultura e Tecnologia (IMEF-FURG). Membro do Grupo de Pesquisa Educação a Distância e Tecnologia - EAD-TEC/CNPq da FURG. Possui experiência na Educação Básica, tendo atuado como professor de Matemática no Ensino Fundamental, no Ensino Médio e na Educação de Jovens e Adultos.  Atua na formação inicial e continuada de professores, especificamente, nas áreas de metodologias para o uso das tecnologias digitais, formação de professores, ensino de Matemática e interdisciplinaridade. E-mail: tiago@furg.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6383-7252.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. 9ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

CAVACAMI, Eduardo; FURUYA, Yolanda Kioko Saito. Explorando Geometria com Origami. OBMEP, 2010. Disponível em: <http://www.obmep.org.br/docs/apostila11.pdf>. Acesso em: 14 nov. 2019

DUVAL, Raymond. Geometry from a Cognitive Point of View. In: MAMMANA, Carmelo.; VILLANI, Vinicio. (Orgs.). Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century: an ICMI study. Dordrecht: Kluwer, 1998, p. 37-52

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18º ed. Campinas: Papirus, 2011. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico)

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Práticas interdisciplinares na escola. 13. Ed. Re. E ampl. São Paulo: Cortez, 2013.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: qual o sentido? 2. Ed. São Paulo: Paulus, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25º ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura)

FREITAS, José Luiz Magalhães; BITTAR, Marilena. Fundamentos e Metodologia de Matemática para os Ciclos Iniciais do Ensino Fundamental. Campo Grande, MS: UFMS, 2004.

FONSECA; Gualandi. O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação Continuada de Professores que ensinam matemática. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 82-100, 2020

GÁLVEZ, Grecia. A didática da matemática. In: PARRA, Cecilia; SAIZ, Irma (Orgs.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 1996, p. 26-35.

HAYASAKA, Enio Yoshinori; NISHIDA, Silvia Mitiko. Pequena história sobre ORIGAMI. 2011. Disponível em: <https://www2.ibb.unesp.br/Museu_Escola/Ensino_Fundamental/Origami/Documentos/indice_origami.htm>. Acesso em: 06 nov. 2019.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. Os Novos Instrumentos no Contexto da Pesquisa Qualitativa. In: LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti; TEIXEIRA, Jorge Juarez Vieira (Orgs.). O Discurso do Sujeito Coletivo: uma nova abordagem metodológica em pesquisa qualitativa. Caxias do Sul: EDUCS, 2000, p. 10-36.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti Depoimentos e discursos: uma proposta de análise em pesquisa social. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.

MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro; ANDRADE, Fernando Cezar Bezerra de Andrade. O saber de mão em mão: a oficina pedagógica como dispositivo para a formação docente e a construção do conhecimento na escola pública. Reunião Anual da ANPED, v. 29, p. 16, 2006.

OLIVEIRA, Maria Marly. Como fazer pesquisa qualitativa. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2012

SANTALÓ, Luis A. Matemática para não-matemáticos. In: PARRA, Cecilia; SAIZ, Irma (Orgs.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 1996, p. 11-25.

SILVA, Mick Wradley Xavier. Ensino Básico de frações utilizando origami. 2014. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; Lessard, Claude. O Trabalho Docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 8ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Published
2021-12-17
How to Cite
MOLGORA, L. B.; FIGUEIREDO, T. D. Folding and Contextualizing: Origami as a Teaching Tool for Algebra and Geometry. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 36, p. 1-21, 17 Dec. 2021.