Digital Technologies and Subitizing Practices: Perspectives in K-12

Keywords: Digital Technologies, Subitizing, Estimate, K-12

Abstract

The term subitizing, translated into our language as subitização, not yet strongly coined, constitutes the ability to recognize a set with few objects, which we understand is closer to the student's estimation capacity. We feel, therefore, inclined to investigate evidence of the use of digital technologies, through numeracy practices, especially in the field of subitizing or estimate, to verify what types of resources are used, in addition to the way in K-12 activities are characterized, by conducting a systematic literature review. In fact, of the eight selected investigations, practically none refers directly to the theme, but our lenses allowed us to signal the possibility of digital resources, as well as activities, both listed by us, capable of enhancing the mathematical learning of students in the field of subitizing or estimate.

Author Biography

Wagner da Silveira Marques , UCAM/FAETEC

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e Mestre em Educação também pelo PPGEduc/UFRRJ (2013). Possui Especialização em Ciências Pedagógicas pela Faculdade Béthencourt da Silva (2003) e Docência do Ensino Superior pelo Instituto Superior de Estudos Pedagógicos (2002). Graduado em Formação Pedagógica, com habilitação em Matemática, pelo Centro Universitário Augusto Motta (2001) e em Engenharia Mecânica, Habilitação Industrial, pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (1991). Membro da Diretoria do Boletim do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPEM). Revisor do Boletim GEPEM. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas das Tecnologias em Engenharias e Educação Matemática (GEPETEEM).  Atua com articulação entre a formação em engenharia e a Educação Matemática, mediada pelo auxílio de tecnologias, inclusive as digitais, com elementos do cotidiano, investigando práticas de multinumeramento. Coordenador do GT-6 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Atualmente é professor da Universidade Cândido Mendes
(UCAM). E-mail: wagsmarques@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9098-7122.

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Published
2021-06-07
How to Cite
MARQUES , W. DA S. Digital Technologies and Subitizing Practices: Perspectives in K-12. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-23, 7 Jun. 2021.