Analysis of Situations About Algebra in Textbooks of the Elementary School
Abstract
This study is a descriptive-analytical analysis of a collection of Mathematics textbooks for the Elementary School. It investigates how activities for the development of Algebraic Thinking are developed, based on what the Brazilian Common Core recommends. The current literature is the characterization of situations involving Algebraic Thinking, the activities proposed in the textbooks were analyzed in order to verify the diversity of situations and what has been understood as a didactic resource to develop this field of knowledge. It was found that the five situations that cover Algebraic Thinking are included in the analyzed collection and are in line with the Brazilian Common Core. It was also possible to identify that the activities are varied and have a preeminence of Functional Thinking, pointing out the relevance of deepening over the other situations involving Algebraic Thinking, which are rarely addressed in textbooks.
References
ALMEIDA, Jadilson Ramos de; SANTOS, Marcelo Câmara dos. Pensamento Algébrico: em busca de uma definição. Revista Paranaense de Educação Matemática – RPEM, Campo Mourão, v. 6, n. 10, p. 34-60, jan./jun. 2017.
BECK, Vinicius Carvalho. Invariantes operatórios do campo conceitual algébrico mobilizados por crianças do terceiro ano do Ensino Fundamental. 133 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande/RS, 2018.
BECK, Vinicius Carvalho; SILVA, João Alberto da. O estado da arte das pesquisas sobre o Pensamento Algébrico com crianças. REVEMAT, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 197-208, 2015.
BITTENCOURT, Circe. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
BLANTON, Maria; KAPUT, James. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, [s. l.], v. 36, n. 5, p. 412-446, 2005.
BLANTON, Maria; STEPHENS, Ana; KNUTH, Eric; GARDINER, Angela Murphy; ISLER, Isil; KIM, Jee-Seon. The development of children's algebraic thinking: the impact of a comprehensive early algebra intervention in third grade. Journal for Research in Mathematics Education, [s. l.], v. 46, n. 1, p. 39-87, 2015.
BRASIL. Elementos Conceituais e Metodológicos para os Direitos de Aprendizagem e Desenvolvimento do Ciclo de Alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. Ministério da Educação. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/SEB, 2018. 600 p.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: Ministério da Educação, 1997. 126 p.
CARPENTER, Thomas. P.; LEVI, Linda; FRANKE, Megan Loef; ZERINGUE, Julie Koehler. Algebra in the elementary school: developing relational thinking. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, [s. l.], v. 37, n. 1, p. 53-59, 2005.
CARRAHER, David W.; SCHLIEMANN, Analúcia D.; BRIZUELA, Bárbara M.; EARNEST, Darrell. Arithmetic and algebra in early Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, [s. l.], v. 2, n. 37, p. 87-115, mar. 2006.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; OLIVEIRA, Hélia Margarida de. Pensamento Algébrico ao Longo do Ensino Básico em Portugal. Bolema, Rio Claro, v. 24, n. 38, p. 97-126, 2011.
FERREIRA, Miriam Criez Nobrega; RIBEIRO, Alessandro Jacques; RIBEIRO, Carlos Miguel. Álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental: primeiras reflexões à luz de uma revisão de literatura. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 6, n. 17, p. 34-47, maio/ago. 2016.
FERREIRA, Weberson Campos; LEAL, Márcia Rodrigues; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Early Algebra e Base Nacional Comum Curricular: desafios aos professores que ensinam Matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática – REVEMAT, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 01-21, 2020.
LAJOLO, Marisa. Livro Didático: um (quase) manual de usuário. In: Em Aberto, Brasília, ano 16, n. 69, jan./mar. 1996.
NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. Tradução portuguesa dos Principles and Standards for School Mathematics. 2. ed., Lisboa: APM, 2008.
STACEY, Kaye. Finding and Using Patterns in Linear Generalising Problems. Educational Studies in Mathematics, v. 20, n. 2, p. 147-164, 1989.
TRIVILIN, Linéia Ruiz; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Conhecimento matemático para o ensino dos diferentes significados do sinal de igualdade: um estudo desenvolvido com professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 51, p. 38-59, 2015.
VALE, Isabel; PIMENTEL, Teresa. O pensamento algébrico e a descoberta de padrões na formação de professores. Da Investigação às Práticas, [s. l.], v. 3, n. 2, p. 98-124, 2013.
VALE, Isabel; PIMENTEL, Teresa. Padrões e conexões matemáticas no Ensino Básico. Educação e Matemática, Lisboa, 2011.
VAN DE WALLE, John. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2009.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.