Intuitive Programming: in Search of Understandings
Abstract
This article aims to seek to broaden understandings about “intuitive programming”, to propose its definition in educational context. To this end, a theoretical and reflective study was carried out based on a literary review by authors dealing with the investigated theme. This search started from the knowledge of the fundamentals of computer programming to, next, deal with programming in the educational scope. It was noticed that the definition of the term “intuitive programming” is not a consensus among computer professionals and educators. Some software, which enable the use of programming resources in the teaching and learning processes. Based on the tools observed and the ways in which they are used, it is then possible to propose a definition for “intuitive programming” as a programming language that takes into account the characteristics of similarity, visualization and accessibility.
References
DEMO, Pedro. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.
BALBINO, Renata Oliveira. Os objetos de aprendizagem de Matemática do PNLD 2014: uma análise segundo as visões construtivista e ergonômica. 139 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
BORBA, Marcelode Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodigues da; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. 2 Ed; 2 reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
BRACKMANN, Christian Puhlmann. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas. 226 p. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
CAPELIN, Alcione. O ensino de funções na lousa digital a partir do uso de um objeto de aprendizagem construído com vídeos. 147 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/41864. Acesso em 28 out. 2020.
DEWEY, John. Experience and nature. La Salle, IL: Open Court, 1925.
ELIAS, Ana Paulade Andrade Janz. Possibilidades de utilização de smartphones em sala de aula: construindo aplicativos investigativos para o trabalho com equações do 2º grau. 135 p. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3897. Acesso em 28 out. 2020.
ELOY, Adelmo Antônio da Silva; LOPES, Roseli de Deus; ANGELO, Isabela Martins. Uso do Scratch no Brasil com objetivos educacionais: uma revisão sistemática. Revista Novas Tecnologias na Educação, v.15, n. 1, p. 1, jul. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/75164. Acesso em: 28 out. 2020.
HOPPER, Grace Murray. The Education of a Computer. In: Proceedings of the 1952 ACM National Meeting, Pittsburgh: 243–249. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/609784.609818. Acesso em: 28 out. 2020.
HOUAISS, A. Dicionário Online de Português. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/pub/apps/www/v5-2/html/index.php#0. Acesso em: 28 out. 2020.
KALINKE, Marco Aurélio; MOTTA, Marcelo Souza. Objetos de Aprendizagem: pesquisas e possibilidades na Educação Matemática. Campo Grande: Editora Life, 2019.
KENSKI, Vani Moreira. Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias digitais. In: BARRETO, R. G. (Org.) Tecnologias educacionais e educação à distância: avaliando políticas e práticas. Rio de janeiro: Quartet, 2001.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8° ed. São Paulo: Papirus, 2011.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 1993.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3° Ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.
LIEBERMAN, Matthew Dylan. Intuition: A Social Cognitive Neuroscience Approach. In Psychological Bulletin. vol. 126, n. 1, 109-137, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0033-2909.126.1.109. Acesso em 28 out. 2020.
MEIRELES, Tatiana Fernandes. Desenvolvimento de um objeto de aprendizagem de matemática usando o Scratch: da elaboração à construção. 168 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/56109. Acesso em 28 out. 2020.
MULHOLLAND, Paul. Incorporating Software Visualization into Prolog teaching: a challenge, a restriction, and an opportunity. In: Proceedings of ICLP'97 Postconference workshop on logic programming environment, 14, 1997, Leuven. Proceedings of ICLP'97 Postconference Workshop on Logic Programming Environment. Mit Press, p. 33 – 42, 1997.
OLIVEIRA, Elaine Cristina de. Contribuição da programação intuitiva nos anos iniciais do ensino fundamental. Monografia de conclusão de curso. Especialização em inovação e tecnologias na educação. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2019. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/15329/1/CT_INTEDUC_I_2019_19.pdf . Acesso em 28 out. 2020.
PAPERT, Seymour. Mindstorms: children, computers and powerfull ideas. New York, Basic Books. 1980.
POKRESS, Shaileen Crawford; DOMÍNGUEZ VEIGA, José Juan. MIT App Inventor: enabling personal mobile computing. Proceedings of Programming for Mobile and Touch, PRoMoTo, 2013. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/1310.2830.pdf. Acesso em: 28 out. 2020.
RAABE, Aandré; ZORZO, Avelino; BLIKSTEIN, Paulo. (org). Computação na educação básica: fundamentos e experiências. Porto Alegre: Penso, 316 p.2020.
RESNICK, Mitchel et al Scratch: Programming for All. Communications of the ACM, 52(11), 60-67. Disponível em: https://doi.org/10.1145/1592761.1592779. Acesso em: 28 out. 2020.
RESNICK, Mitchel. Computer as Paintbrush: Technology, Play, and the Creative Society. 2006. Disponível em: http://llk.media.mit.edu/papers/playlearn-handout.pdf. Acesso em: 28 out. 2020.
ROCHA, Flavia Sucheck Mateus. Análise de projetos do Scratch desenvolvidos em um curso de formação de professores. 135 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/59437. Acesso em: 28 out. 2020.
SANTOS, Celso Eduardo dos; LOURENÇO, Jose Luis; JÚNIOR, Alderico Rodrigues de Paula; BARBOSA, Luis Filipe Wiltgen. Desenvolvimento de um sistema baseado em blocos para programação intuitiva em microcontroladores. In: XII Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e VIII Encontro Latino Americano de Pós-Graduação, 2008. P.1. Paraíba. Anais eletrônicos. Disponível em: http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2008/anais/arquivosINIC/INIC0372_01_A.pdf. Acesso em: 28 out. 2020.
SEBESTA, Robert Wayne. Concepts of Programming Languages. 11th global ed. Harlow: Pearson, 2016.
TANENBAUM, Andrew Stuart. Structured Computer Organization. London: Pearson Education Inc, 2013.
TIKHOMIROV, Oleg Konstantinovich. The psychological Consequences of Computerization. In Wertsch, J. V. (Ed.). The Concept of Activity in Soviet Psychology. New York: M. E. Sharpe Inc. p. 256- 278, 1981.
TORRES, Victor Paiva; AROCA, Rafael Vidal; BURLAMAQUI, Aquiles Filgueira. Ambiente de programação baseado na web para robótica educacional de baixo custo. In: Holos, vol. 5. 2014, p. 252-259 Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Natal, Rio Grande do Norte, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2014.1902. Acesso em 28 out. 2020.
ZATTI, Evandro Alberto. Programação orientada a objetos. Curitiba: Fael, 2017.
ZOPPO, Beatriz Maria. A contribuição do Scratch como possibilidade de material didático digital de Matemática no ensino fundamental I. 135 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/53394. Acesso em: 28 out. 2020.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.