Active Methodologies in School Mathematics Education: a Discussion from the Pedagogical Activity

Keywords: Active Methodologies., Mathematical Education, Pedagogical Activity, Activity Theory

Abstract

This work aims to develop a theoretical discussion about the use of the term "active" to qualify methodologies, in the school pedagogical scope, from the explicitness and analysis of relationships between teachers and students present in researches of master's degree and doctorate on active methodologies in the teaching of mathematics in Basic Education. An understanding of pedagogical activity, based on Activity Theory, is presented, as wel as two units of analysis: the relationship between teacher and student in school activity and the relationship between the subjects and mathematical knowledge. Two surveys of dissertations and theses were made, whose resulting works provided the data for the proposed discussion, which indicated contradictions between the centrality of the student, in such methodologies, and the development of the activities of the subjects of teaching and learning mathematics, the necessity to delve into the discussion on active methodologies in the school field and in the Mathematics Education research.

Author Biographies

Anderson Gosmatti, UFPR - Universidade Federal do Paraná

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática da Universidade Federal do Paraná (PPGECM/UFPR). É professor de Matemática no Ensino Fundamental, na rede privada, e analista educacional. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores (GEForProf/UTFPR). E-mail: andermatematica@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4081-7907.

Maria Lucia Panossian, Universidade Tecnológica Federal do Paraná/Professora do Magistério Superior (Departamento Acadêmico de Matemática)

Professora do Departamento Acadêmico de Matemática na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Membro do Núcleo Docente Estruturante do curso de Licenciatura em Matemática. Integrante do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da UFPR e do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET-UTFPR). É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Atividade Pedagógica – GEPAPe/USP e vice-coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores (GEForProf/UTFPR). E-mail: mlpanossian@utfpr.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5847-4485.

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Published
2021-12-07
How to Cite
GOSMATTI, A.; PANOSSIAN, M. L. Active Methodologies in School Mathematics Education: a Discussion from the Pedagogical Activity. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 36, p. 1-22, 7 Dec. 2021.