Autobiographical Narratives in a Supervised Internship Experience: Observations of a Supervising Teacher and an intern on the development and application of an active Teaching Methodology (CRIE)

Keywords: Active Methodologies, Creative Insubordination, Teachers education, Supervised curricular internship, Basic Education

Abstract

This article is built around the autobiographical narratives of its two authors - a supervising teacher and an intern - during our experience in the development, discussions over and improvements of an active teaching methodology applied to two seventh grade middle school classes at a federal public school in the municipality of Rio de Janeiro. The methodology called CRIE – Critique, Resolution, Interpretation and Experimentation – is based on specialized groups and utilizes station circuits with designated functions for each member of the group. Utilizing the autobiographical method, we seek to understand how professional interaction between a supervising teacher and an intern can be mutually beneficial, and impact both our developing relationship (as subjects) and our professional growth, with potential gains for the students.

Author Biographies

Ulisses Dias da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor de Matemática do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. E-mail: ulissesdias@ufrj.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3919-2786.

Lucas Machado O’Neill, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestrando em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. E-mail: lucasmoneill@matematica.ufrj.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1419-8527.

References

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Eds.). Escritos de Educação. 9ª ed. Petrópolis: Editora Vozes Ltda., 2007. p. 39–64.

BRIÃO, Gabriela Félix. Eu, uma professora de matemática em jornada narrativa em busca de meus eus-professores em autoformação. 2017. 312f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, 2017.

CARRAHER, Terezinha Nunes; CARRAHER, David William; SCHLIEMANN, Analúcia Dias. Na vida dez, na escola zero. In: Caderno de pesquisa. 42ª ed. São Paulo: Editora Cortez, 1982.

COHEN, Elizabeth G.; LOTAN, Rachel A. Planejando o trabalho em grupo: estratégias para salas de aula heterogêneas. 3ª ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 29, n. 51, p. 1–17, 2015.

DAVIS, Brent; RENERT, Moshe. Profound understanding of emergent mathematics: Broadening the construct of teachers’ disciplinary knowledge. Educational Studies in Mathematics, v. 82, n. 2, p. 245–265, 2013.

ERNEST, Paul. et al. The Philosophy of Mathematics Education. Cham: Springer International Publishing, 2016.

FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Revista Zetetike, Campinas, v. 3, n. 1, p. 1–38, 1995.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967a.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Journal of Petrology, v. 369, n. 1, p. 1689–1699, 1967b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GATTI, Bernadete A.; NUNES, Marina Muniz Rosa. Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009. v. 29, p. 1-155.

KILPATRICK, Jeremy. Fincando Estacas: Uma tentativa de demarcar a Educação Matemática como campo profissional e científico. Revista Zetetike, Campinas, v. 4, n. 5, p. 99–120, 1996.

NACARATO, Adair M. et al. Tendências das pesquisas brasileiras que têm o professor que ensina matemática como campo de estudo: uma síntese dos mapeamentos regionais. In: FIORENTINI, D.; PASSOS, C. L. B.; LIMA, R. C. R. DE (Eds.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática (2001 - 2012). Campinas, São Paulo: FE/Unicamp, 2016.

NÓVOA, Antonio; FINGER, Mathias. O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal, Rio Grande do Norte: EDUFRN, 2014.

PICONEZ, Stela C. B. A prática de ensino e o estágio supervisionado: A Aproximação da Realidade Escolar e a Prática da Reflexão. In: PICONEZ, Stela C. B. (Org.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. 24ª ed. Campinas: Papirus, 2012.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro L. Estágio e Docência. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do sul. 2. Ed., v.16. São Paulo: Almedina, 2009.

SANTOS, Héllen Thaís; GARMS, Gilza Maria Zauhy. Método autobiográfico e metodologia de narrativas: contribuições, especificidades e possibilidades para pesquisa e formação pessoal/profissional de professores. In: II Congresso Nacional de Formação de Professores e XII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. 2011, Águas de Lindóia. Anais [...] São Paulo: UNESP; PROGRAD, 2014. p. 4094-4106 Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/141766. Acesso em 07 de abr. 2021.

SANTOS, Maria José C. dos; MATOS, Fernanda Cíntia C. A Insubordinação Criativa Na Formação Contínua Do Pedagogo Para O Ensino Da Matemática: Os Subalternos Falam? Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 8, n. 4, p. 11–30, 2017.

SILVA, Ulisses Dias da. Influências do Estágio Supervisionado na Visão de Professores de Matemática Recém-Egressos do Curso de Licenciatura. 2019. 144f.Tese (Doutorado em Ensino de Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática - Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2019.

Published
2021-04-06
How to Cite
SILVA, U. D. DA; O’NEILL, L. M. Autobiographical Narratives in a Supervised Internship Experience: Observations of a Supervising Teacher and an intern on the development and application of an active Teaching Methodology (CRIE). Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-19, 6 Apr. 2021.
Section
Estudos na Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática