History of Geometry Teaching and Teacher Training: Some Reflections

Keywords: School geometry. Early years. Remote education.

Abstract

The article aims to elaborate an overview of the articulations of studies in the History of Mathematics Education and the Training of teachers who teach mathematics, in the current Brazilian scenario and to report and make first considerations and reflections on the Geometry teaching workshop “Teaching Geometry in the early years: knowing the past, reflecting on the present”, developed during the XII Summer Workshop in Mathematics and on other opportunities in the remote modality. As conclusions, it is indicated the need for partnerships between researchers from the two fields of research – Training of Teacher who teach mathematics and the History of Mathematics Education – in order to aggregate and gather research results in favor of more effective responses to training and performance of teachers who teach mathematics.

Author Biography

Maria Célia Leme da Silva, UNIFESP

Doutora em Educação (Currículo). Professora Associada da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo - Campus Diadema. E-mail: celia.leme@unifesp.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6029-0490.

References

ALBUQUERQUE, Antonio Francisco de Paula e Hollanda Cavalcanti. Princípios do Desenho Linear compreendendo os de Geometria Prática pelo método do ensino mútuo. Extraídos de L. B. Francoeur. Rio de Janeiro: Na Imperial Typographia de P. Plancher-Seignot, 1829. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/159257. Acesso em 07 de abril de 2021.

BARBIER, Jean-Marie. Savoirs théoriques et savoirs d’action. Presses Universitaires de France, 1996.

BORER, Valérie Lussi. Saberes: uma questão crucial para a institucionalização da formação de professores. In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues. (Org.). Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p.173–199.

CALKINS, Norman Allison. Primeiras lições de coisas. Obras completas de Rui Barbosa, Vol. XIII, tomo I. Rio de janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1950. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/169134. Acesso em.07 de abril de 2021.

CERTEAU, Michel. A escrita da história. Tradução: Maria de Lourdes Menezes, 2. ed., Rio de Janeiro: Forense, 2002.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, RS, n. 2, p. 177-229, 1990.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991.

DASSIE, Bruno Alves; COSTA, David Antonio da (Org.). História da Educação Matemática e Formação de Professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.

DASSIE; Bruno Alves; BÚRIGO, Elisabete Zardo; GOMES, Maria Laura Magalhães. A história da Educação Matemática nos cursos de formação de professores. In: LEME DA SILVA, Maria Celia; PINTO, Thiago Pedro (Org.). História da Educação Matemática e Formação de Professores: aproximações possíveis. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020. p. 125-172.

FREIRE, Olavo. Primeiras Noções de Geometria Prática. Rio de Janeiro: Francisco Alves & Cia, s/d. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/169987. Acesso em 07 de abril de 2021.

FRIZZARINI, Claudia Regina Boen. Saberes matemáticos na matéria Trabalhos Manuais: processos de escolarização do fazer, São Paulo e Rio de Janeiro (1890-1960). 2018. 184p. Tese (Doutorado) - Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2018.

GATTI, Bernadete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, out./dez. 2010.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 113-172.

LEME DA SILVA, Maria Celia. Histórias do ensino de geometria nos anos iniciais e seus parceiros: desenho, trabalhos manuais e medidas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.

LEME DA SILVA, Maria Celia; PINTO, Thiago Pedro (Org.). História da Educação Matemática e Formação de Professores: aproximações possíveis. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020.

MATOS, José Manuel. Prefácio: História da Educação Matemática e Educação Matemática. In: LEME DA SILVA, Maria Celia; PINTO, Thiago Pedro (Org.). História da Educação Matemática e Formação de Professores: aproximações possíveis. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020. p. 19-51.

MOREIRA, Plínio Cavalcanti; DAVID, Maria Manuela Martins Soares. O conhecimento matemático do professor: formação e prática docente na escola básica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 28, jan./fev./mar./abr. 2005.

NACARATO, Adair Mendes; SOUZA, Luzia Aparecida; LEME DA SILVA, Maria Celia. A formação de professores que ensinam matemática - História e perspectivas atuais. In: LEME DA SILVA, Maria Celia; PINTO, Thiago Pedro (Org.). História da Educação Matemática e Formação de Professores: aproximações possíveis. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020. p. 91-124.

SANTOS, João Ricardo Viola; LINS, Romulo Campos. Uma discussão a respeito da(s) Matemática(s) na Formação Inicial de Professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 351-372, 2016.

SILVA, Heitor Lyra. Geometria (Observação e Experiência). Rio de Janeiro: Livraria Editora Leite Ribeiro, 1923. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/163569. Acesso em 07 de abril de 2021.

WENTWORTH, George Albert; HILL, G. A. First steps in Geometry. Boston, USA. Ginn & Company Publishers, 1901. Disponível em: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.$b527971&view=1up&seq=1. Acesso em 07 de abril de 2021.

Published
2021-04-05
How to Cite
SILVA, M. C. L. DA. History of Geometry Teaching and Teacher Training: Some Reflections. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-17, 5 Apr. 2021.
Section
Estudos na Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática