Lesson Study: Contributions to Teacher Training that Teach Mathematics

Keywords: Teacher Training Methodology, Lesson Study, Mathematics Teaching

Abstract

The purpose of this article is to present contributions to the training of teachers who teach Mathematics using the Lesson Study methodology. It is based on continuing education actions for teachers who work at the Municipal Secretariat Educacion of São Paulo, in the context of a research project with UNESCO support. Among the results, it is highlighted that the referred methodology enhances and is enhanced by essential elements in the formation of teachers such as the constitution of collaborative groups, the investigation of their own practice, the individual and collective reflection “on and about” educational actions, the use curriculum materials. The results also show that the inclusion of the stage of training of trainers allows the use of the Lesson Study to be extended to groups of schools within the same education network, which makes this methodology go beyond its use in research and can be used as public policies for teacher training.

Author Biography

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul

Possui graduação em Licenciatura pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (1968), graduação em Bacharelado pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (1967), mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000) e doutorado em Educação Matemática pela Pontificia Universidade Catolica de São Paulo (2004). Atualmente é docente pós-graduação da Universidade Cidade de São Paulo e professor titular da Universidade Cruzeiro do Sul. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, formação de professores, curriculo de matemática, ensino de matemática e anos iniciais do ensino fundamental. E-mail: edda.curi@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6347-0251

References

CURI, Edda. Contribuições de um grupo colaborativo no desenvolvimento profissional de seus participantes. In: CURI, Edda; NASCIMENTO, Julia Cassia P. (Org.). Educação Matemática: grupos colaborativos, mitos e práticas. 1 ed. São Paulo: Terracota, 2012.

DUDLEY, Peter. Lesson Study: professional learning for our time. London: Routledge Research in Education Series, 2015.

JANUARIO, Gilberto; PIRES, Celia Maria Carolino; MANRIQUE, Ana Lúcia. Pesquisas sobre materiais curriculares de Matemática: mapeamento de produções brasileiras. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 13, n. 1, p. 43-61, 2018.

LEWIS, Catherine; HURD, Jacqueline. Lesson study step by step: how teacher learning communities improve instruction. Heinemann, 2011.

LIMA, Katia; JANUARIO, Gilberto; PIRES, Celia Maria Carolino. Professores e suas relações com materiais que apresentam o currículo de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 717-740, 2016.

LOUDEN, Wallace. Understanding reflection through collaborative research. In: HARGREAVES, Andy; FULLAN, Michael (Eds.). Understanding teacher development. New York, NY: Teachers College Press, 1992.

MARTINS, Priscila Bernardo; CURI, Edda; SANTOS, Cíntia Aparecida Bento dos. O Estado do Conhecimento sobre as pesquisas brasileiras que focalizam as relações estabelecidas entre professores da Educação básica com os materiais curriculares de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 461-476, 2019.

MURATA, Aki. Introduction: conceptual overview of lesson study. In: HART, Lynn Cecillia; ALSTON, Alice S.; MURATA, Aki. (Eds.). Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education, Learning Together, Springer, 2011, p.1-12. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/267987167_Lesson_study_research_ and_practice_in_mathematics_education_Learning_together. Acesso em 20 de mar. 2019.

PIRES, Celia Maria Carolino; CURI, Edda. Avaliação de professores sobre materiais curriculares na cidade de São Paulo. In: Congreso Iberoamericano de Educación Matemática - CIBEM, 7. 2013, Montevideo. Anais [...]. Montevideo, 2013.

REMILLARD, Janine; HERBEL-EISENMANN, Beth.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Org.). Mathematics teachers at work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009.

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: Ensino Fundamental: Matemática. São Paulo: SME/ COPED, 2017. SÃO PAULO (Município).

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Orientações Didáticas do Currículo da Cidade: Matemática: volume 1. São Paulo: ME/COPED, 2018.

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Orientações Didáticas do Currículo da Cidade: Matemática: volume 2. São Paulo: SME/COPED, 2018.

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Caderno da Cidade Saberes e Aprendizagens: Matemática. São Paulo: SME/ COPED, 2017.

STEPANEK, Jennifer et al. Leading lesson study: a practical guide for teachers and facilitators. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007.

STIGLER, James; HIEBERT, James. Lesson study, improvement, and the importing cultural routines. ZDM Mathematics Education, Berlin, v. 48, n. 4, p. 581-587, 2009.

SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educacional Research, v. 2, n. 15, p. 4-14, 1986.

Published
2021-04-05
How to Cite
CURI, E. Lesson Study: Contributions to Teacher Training that Teach Mathematics. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-19, 5 Apr. 2021.
Section
Estudos na Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática