Lesson Study and Didactical Engineering for Teacher Education and Professional Development of Math Teachers

  • Aluska Dias Ramos de Macedo Universidade Federal de Campina Grande https://orcid.org/0000-0003-0398-1097
  • Paula Moreira Baltar Bellemain Universidade Federal de Pernambuco
Keywords: Supervised Curricular Stage. Lesson Study. Didactical Engineering. Mathmatics Teacher Education and Professional Development.

Abstract

This paper addresses an excerpt from a doctoral research aiming to analyze contributions from the Lesson Study and Didactic Engineering to the training and professional development of interns belonging to the Supervised Curricular Stage. The process structure valued the limitations and proximity of each methodology to lead the construction of knowledge about the teaching and learning of two geometric magnitudes Length and Area. There was the participation of the teacher educator of the Stage, supervisor - teacher who receives future teachers at the school, four interns and a 7th grade class with 30 students. With the interaction, discussion, study, lesson planning and reflection of these, it is possible to perceive contributions of the process involving LS and ED for the professionalization of interns.

Author Biographies

Aluska Dias Ramos de Macedo, Universidade Federal de Campina Grande

Professora da Universidade Federal de Campina Grande. Doutora em Educação Matemática e Tecnológica - especialidade Didática da Matemática. E-mail: aluskadrmacedo@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0398-1097.

Paula Moreira Baltar Bellemain, Universidade Federal de Pernambuco

Professora da Universidade Federal de Pernambuco. Doutora em Didática das Disciplina Científicas - especialidade Didática da Matemática. E-mail: pmbaltar@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2864-8883.

References

ARTIGUE, Michèle. Ingénierie Didactique. Recherches em Didactique des Mathématiques, Grenoble: La Pensée Sauvage-Éditions, 9(3), 1998, p. 281-308.

ARTIGUE, Michèle. L´ingénierie didactique comme thème d’étude. In: MARGOLINAS, Claire; ABBOUD-BLANCHARD, Maha; BUENO-RAVEL, Laetitia; DOUEK, Nadia; FLUCKIGER, Annick; GIBEL, Patrick; VANDEBROUCK, Fabrice; WOZNIAK, Floriane (Eds.): En amont et en aval des ingénieries didactiques, XVª École d´Été de Didactique des Mathématiques – Clermont-Ferrand (PUY-de-Dôme). Recherches em Didactique des Mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage, v. 1, 2011, p. 15-26.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, MEC/SEF, 1998.

BRASIL. MEC.CNE/CP. Parecer nº 28 de 02 de Outubro de 2001. Disponível em http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/028.pdf. Acesso em 02 de ago. 2017.

BRASIL. MEC.CNE/CP. Resolução nº 02 de 01 de Julho de 2015. Disponível em http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em 02 de ago. 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão preliminar. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 8 de jul. 2018.

DAUANNY, Erika Barroso. O Estágio no contexto dos processos formativos dos professores de Matemática para a Educação Básica: entre o proposto e o vivido. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 375 p., 2015.

DOUADY, Régine; PERRIN-GLORIAN, Marie-Jeanne. Um Processus d’Apprentissage du Concept d’Aire de Surface Plane. Educational Studies in Mathematics, v. 20, 1989, p. 387-424.

FERREIRA, Ana Cristina. O Trabalho Colaborativo como Ferramenta e Contexto para o Desenvolvimento Profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela. A Formação do Professor que Ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. 2 ed. São Paulo: Editora Gutenberg, 2009.

FERREIRA, Lúcia Fátima Durão. A construção do conceito de área e da relação entre área e perímetro no 3º ciclo do Ensino Fundamental: estudos sob a ótica da teoria dos campos conceituais. 2010. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010.

LEWIS, Catherine; HURD, Jacqueline. Lesson study step by step: how teacher learning communities improve instruction. Portsmouth: Heinemann, 2011.

LIMA, Paulo Figueiredo. Questões Didáticas Relativas a Grandezas e Medidas. Texto baseado em palestra proferida no Centro de Investigação em Educação na Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. Lisboa, abril, 2007.

LIMA, Paulo Figueiredo; BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar. Coleção Explorando o Ensino: Grandezas e Medidas. Volume 17. Brasília, 2010, p. 167-200.

LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela; PEREIRA, Patrícia Sandalo; POZEBON, Simone; CEDRO, Wellington Lima. Estágio Curricular Supervisionado nas licenciaturas em Matemática: reflexões sobre as pesquisas brasileiras. Zetetiké, Campinas, SP, v. 25, n. 1, jan/abr. 2017, p.75-93.

MACEDO, Aluska Dias Ramos; BELLEMAIN, Paula Moreira Baltar; WINSLØW, Carl. Lesson study with didactical engineering for student teachers in Brazil. International Journal for Lesson and Learning Studies, v. 9, n. 2, p. 127-138, 2020.

MANTE, Michel. Política de Ensino e Escolarização Básica. Coleção Professor Paulo Freire. Série Política de Ensino. Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco/Diretoria de Educação Escolar, 1998, p. 51-52.

MATOS, João Felipe; POWELL, Arthur; SZTAJN, Paola; EJERSBO, L.; HOVERWILL, Jeffrey. Mathematics Teachers’ Professional Development: Processes of Learning in and from Practice. In: EVEN, E.; BALL, D. L. (Org.). The Professional Education and Developmetn of Teachers of Mathematics. International Commission on Mathematical Instruction. Springer, v. 11, 2009.

MAZIERO, Andreza Rosa; CARVALHO, Dalmo Gomes. A contribuição do supervisor de estágio na formação dos estagiários. Acta Scientiae, Canoas, v. 14 n.1, jan./abr. p. 63-75, 2012.

MIYAKAWA, Takeshi.; WINSLOW, Carl. Didactical designs for students’ proportional reasoning: an “open approach” lesson and a “fundamental situation”. Educational Studies in Mathematics, n. 72, p.199-218, 2009.

NÓVOA, António. Firmar a Posição como Professor, afirmar a Profissão Docente. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1136, out./dez., 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 06 de jul. 2018.

PERNAMBUCO. [PCPE (2012)]. Parâmetros para Educação Básica do Estado de Pernambuco – Matemática. SEE, Recife, Pernambuco, 2012.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo. Cortez Editora, 2004.

RICHIT, Adriana. Horizontes Antevistos e Incoerências Reveladas nas Políticas Públicas para a Formação Continuada de Professores. Acta Scientiae, Canoas, v. 13, n.2, p.71-95, jul./dez. 2011.

STIGLER, James W.; HIEBERT, James. The Teaching Gap: Best Ideas from the World´s Teachers for Improving Education, The Free Press, 1999.

TAKAHASHI, Akihiko.; MCDOUGAL, Thomas. Collaborative lesson research: maximizing the impact of lesson study. ZDM Mathematics Education, v. 48, p. 513–526, 2016.

YIN, Robert. Estudo de Caso. Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published
2021-03-30
How to Cite
DIAS RAMOS DE MACEDO, A.; BELLEMAIN, P. M. B. Lesson Study and Didactical Engineering for Teacher Education and Professional Development of Math Teachers. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-18, 30 Mar. 2021.
Section
Estudos na Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática