Dialogues between the Teaching of Probability and Statistics and Inclusive Education in Brazilian research

Keywords: Teaching of Probability and Statistics. Inclusive Education. Sistematic Review.

Abstract

Teaching mathematics from an inclusive perspective requires ensuring everyone's right to learn it. For that, there is a certain scientific production that helps these teaching and learning process. However, learning Probability and Statistics has specificities, since, in real life, many phenomena are not deterministic, involving the notion of variability and randomness. Therefore, the objective of this research was to map and analyze Brazilian scientific productions on the teaching and learning of Probability and Statistics from the perspective of Inclusive Education. The search was carried out at the CAPES Theses and Dissertations Bank, in 33 scientific journals in the area of ​​Mathematical Education, Inclusive Education and Special Education and in the annals of the 1st National Meeting of Inclusive Mathematical Education. The Content Analysis of the nine selected works was carried out, which showed advances in the theoretical foundation of these works, the predominance of research in Special Education and the need for new research, mainly in High School.

Author Biographies

Gleidson Santos Correia, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestrando do programa de Pós Graduação em Educação e Ciências e Matemática (PPGECM) pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); Licenciado em Matemática pela Centro Universitário Leonardo Da Vinci (Uniasselvi); Bacharel em Engenharia Ambiental pela Faculdade de Tecnologia e Ciências de Itabuna (FTC); Especialista em Docência de Biologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf); [Especialista em Metodologia do Ensino da matemática; Psicopedagogia; Psicologia Educacional; Tecnologias e Ensino de Matemática pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci (Uniasselvi); Especialista em Educação Matemática Comparada pela Universidade Superior Aberta do Brasil (ESAB); Professor efetivo da Rede Estadual de Educação da Bahia e da Rede Municipal de Educação de Porto Seguro (BA). E-mail:  gleidson.correia@enova.educacao.ba.gov.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1011-7520 

Irene Mauricio Cazorla, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestre em Estatística e Doutora em Educação pela UNICAMP e Pós-doutora em Educação Matemática pela PUC-SP. Professora colaboradora do Mestrado em Educação em Ciências e Matemática (PPGCEM) da Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC. E-mail: icazorla@uol.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3028-5513 

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Published
2021-08-05
How to Cite
CORREIA, G. S.; CAZORLA, I. M. Dialogues between the Teaching of Probability and Statistics and Inclusive Education in Brazilian research. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-20, 5 Aug. 2021.